האם הלוואות ה-ECB לבנקים ביבשת יגרמו למשבר בנקאי?

הבנק המרכזי האירופי צפוי להציע בסוף החודש עוד סבב של הלוואות לשלוש שנים לבנקים ביבשת, אולם ישנם אנליסטים הטוענים כי זה רק יביא למשבר בעוד מספר שנים

הבנק המרכזי האירופי צפוי להציע בסוף החודש עוד סבב של הלוואות לשלוש שנים לבנקים ביבשת אירופה, לאחר שבדצמבר "קפצו על המציאה" מאות בנקים ביבשת שלוו 489 מיליארד אירו בריבית של 1%.

על פי ההערכות, יותר בנקים ילוו הפעם, כאשר נגיד הבנק המרכזי, מריו דראגי, עודד גם בנקים קטנים להשתמש בהלוואות. מטרת ההלוואות היא שהבנקים ילוו לעסקים ויתמכו בכלכלה, מה שחיוני כרגע באירופה, שם הבנקים הם המקור העיקרי לאשראי עבור תאגידים.

אולם, על פי חלק מההערכות, המהלך של דראגי עלול לעורר משבר בנקאי, בדומה למצב שהיה ביפן בשנות התשעים, מאחר ובנקים הנמצאים במצב כלכלי קשה לא נדרשים להתמודד כעת עם בעיותיהם ויכולים פשוט ללוות כספים כדי להחזיק לעוד מספר שנים השקעות גרועות בנכסים, כמו אג"ח איטלקיות וספרדיות, ולהחזיר הלוואות שלקחו מהבנק המרכזי עצמו, במקום לפתור את בעיותיהם הנוכחיות.

זה מסביר את הירידה בתשואות על האג"ח במדינות בעלות החובות הגבוהים בגוש האירו.

"מדובר בהימור ענקי", אמר צ'ארלס וויפלוץ, פרופסור לכלכלה מג'נבה. "אם המשבר יסתיים לטובה, אז ה-ECB עשה נס. אם הדברים ייעשו גרועים יותר, אז גם מצבם של הבנקים המסחריים ייעשה גרוע בהרבה מכפי שהיה לפני כן".

דראגי, שבטוח במהלך שהוא יוזם, אמר בשבוע שעבר כי בנקים החוששים לקחת את ההלוואות המדוברות מתנהגים בטיפשות ויהירות, וציין כי "הכלים לשלוש שנים נמצאים כאן כדי שישתמשו בהם".

"זה כמו לקחת תרופה - לעתים יש לזה תופעות לוואי", אמר חואנו סוארס מ-Bain & Company. "אחת מתופעות הלוואי השליליות היא שהמהלך מוריד לחץ מהבנקים לנקות את המאזנים".

כפי שלימד הנסיון מיפן בשנות התשעים, בנקים שהפכו ל"זומבים" המשיכו להלוות לחברות בעייתיות כדי לא להראות הפסדים במאזנים שלהם, מה שהוביל למשבר בנקאי וקושי במתן אשראי לחברות בריאות. "בנקים זומביים תומכים בחברות זומביות", אמר ניקולס ורון, אנליסט מבריסל. "בנקים כאלה לא יאריכו את האשראי ללווים שזקוקים לו. זה רע עבור הכלכלה". הוא הוסיף כי לדעתו הבנק המרכזי מודע לבעייתיות של המהלך, אולם אין לא ברירה כל עוד מדינות כמו ספרד ואיטליה מתקשות לשחזר את אמון המשקיעים בכלכלותיהן.