הקאמבק של לוינסון: עשוי להתמנות לדירקטור בדש-איפקס

עזב את תפקידו כמנכ"ל החברה הבת דש בסוף 2010 ■ קובי לוינסון משתתף בישיבות ההנהלה העוסקות בתוכנית העבודה של בית ההשקעות שבשליטת אלי ברקת

האם קובי לוינסון חוזר לבית ההשקעות דש-איפקס? ל"גלובס" נודע כי לוינסון קיבל הצעה מבעל השליטה בדש-איפקס, אלי ברקת (באמצעות קרן BRM) להתמנות לדירקטור, אולם הוא טרם השיב לה.

באופן רשמי לוינסון אחראי היום רק על הפעילות המשותפת שלו ושל בית ההשקעות ברומניה (פעילות שעדיין נמצאת בחיתוליה), אולם נודע כי הוא גם משתתף בישיבות של מנהלי בית ההשקעות בנושא של תוכניות עבודה של דש, שאותה ניהל בעצמו עד סוף 2010.

מדש-איפקס נמסר היום כי "מאז עזיבתו, מתמקד קובי לוינסון בפעילות החברה הבת ברומניה. הוא אינו מעורב בניהול דש, מלבד נטילת חלק בדיונים לגבי תוכניות העבודה עם מנהלי הקבוצה".

לקראת עזיבתם הקרובה של המנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות, עידו נויברגר וויקטור שמריך, הציע ברקת ללוינסון להשתלב בתפקיד רשמי בבית ההשקעות, אולם האחרון סירב. לפיכך, אפשרות נוספת שנשקלת בדש איפקס, היא הארכת כהונתם של המנכ"לים המשותפים או מינוים לדירקטורים פעילים, לצד קידומו של ענתבי לתפקיד מנכ"ל החברה הציבורית דש-איפקס.

פעילות משותפת ברומניה

נויברגר ושמריך מכרו את כל מניותיהם בדש-איפקס כבר לפני כחצי שנה, אולם נשארו כדי ללוות את תהליך העברת מושכות הניהול בבית ההשקעות. הקושי לאתר את מי שימלא את מקומם, לצד ההיכרות העמוקה של מנהלי דש-איפקס עם העסק, הביאו לכך ששבועיים לפני עזיבתם הרשמית של נויברגר ושמריך, אין להם עדיין מחליף.

קובי לוינסון עזב את תפקידו כמנכ"ל דש, המרכזת את פעילות ניהול כספי הלקוחות של בית ההשקעות, בסוף 2010, על רקע שינוי ארגוני שהוביל ברקת, ושנועד, בין היתר, להוציא פעילויות מדש ולהעבירן לחברה האם. זאת, לאחר שגרף שכר בעלות של יותר כ-50 מיליון שקל בשבע שנותיו בבית ההשקעות. עלות שכרו בשנת 2010 לבדה עמדה על 15.5 מיליון שקל.

לאחר כחצי שנה הוא הקים את הפעילות המשותפת לו (15%) ולדש-איפקס (85%) ברומניה. זו כוללת הקמה של חברות שיפעלו בשוקי ההון של כמה ממדינות מזרח אירופה, והראשונה בהן היא הקמת בית השקעות ברומניה. דש איפקס ולוינסון ישקיעו עד 4 מיליון אירו בפעילות, לפי חלקם ועל פי קצב ההתקדמות. לוינסון זכאי לאופציות בשיעור של עד 15% נוספים בכל אחד מהמיזמים, במחיר מימוש הגבוה ב-50% ממחיר ההשקעה, נוסף לשכר חודשי.

עוד לא רכשו חברת ביטוח

בית ההשקעות דש-איפקס נמצא היום במצב עדין. בשנה החולפת הוא איבד יותר מחצי מיליארד שקל מנכסי קופות הגמל שלו, שהלכו למתחרים, בין היתר על רקע ביצועים חלשים. בקרנות הנאמנות המסורתיות שלו איבד דש ב-2011 כ-2 מיליארד שקל, וחברת הקרנות שלו כיום היא רק השביעית בגודלה בענף.

בפעילות החיסכון לטווח ארוך, למרות הכוונות וההצהרות, עדיין לא נרכשה חברת ביטוח, ולדעתו של ברקת היעדר פעילות משמעותית כזו מציב את דש-איפקס בעמדת נחיתות. פעילות הברוקראז' סובלת משחיקת מחירים והשתלטות של הבנקים, והנוסטרו חתך 13 מיליון שקל עד סוף הרבעון השלישי. מצד שני, דש איפקס הפך לשחקן השני בגודלו בענף תעודות הסל, עם רכישת תכלית ואינדקס, שפיצו בשנה החולפת על החולשה בהכנסות בשאר תחומי הפעילות.

אבל יותר מהכול, דש-איפקס סובל כעת מאי-בהירות ניהולית. ענתבי נחשב למנכ"ל מוכשר אך חסר ניסיון, שצריך כעת להוביל את בית ההשקעות, שמנהל 60 מיליארד שקל. כשהתחרות כה חריפה, הרגולציה מתהדקת, והביצועים חלשים, צריך דמות מובילה ומנוסה. לוינסון, ביחד עם נויברגר ושמריך, כבר הביא את דש לעמדת מובילות, ולמרות שהסביבה העסקית של היום כבר לא מספקים רוח גבית, ללוינסון הכלים להתמודד.