חיבוק שדה דב

אם באמת יפונה שדה התעופה, נקבל פוטנציאל לבניית 60-70 אלף דירות

איזה ראש גדול יש להם שם בממשלה: באותה ישיבה, שהתקיימה בתחילת השבוע שעבר, החליטו השרים (שוב) על שני פרויקטים ענקיים - פינוי שדה דב מתל אביב וסלילת רכבת לאילת. מה הקשר בין שני הפרויקטים הללו? פשוט מאוד: רכבת המגיעה מתל אביב לאילת תוך שעתיים מייתרת למעשה הצורך בטיסה לאילת. כאלה חכמים הם שם בממשלה.

אי-אפשר לספור כמה פעמים כבר שמענו הכרזות על פינוי שדה דב. ועדות המליצו, ושרים הודיעו בחגיגיות זה אחר זה שהפעם זה קורה באמת. אם אכן יש כוונה רצינית ליישם את ההחלטה האחרונה שהתקבלה, ראוי לחשוב מחדש על מתחם הקרקע החשוב ביותר במדינה - 7 הקילומטרים שבין שדה דב להרצליה פיתוח, כולל כ-700 מטר שבין הים לכביש 2 (דרך חיפה). פינוי שדה התעופה דב פותח אופציות חדשות, עצומות בהיקפן, בחטיבת הקרקע הרצופה הזאת, לחוף הים, שאוחזים בה מאות בעלים פרטיים ומינהל מקרקעי ישראל.

למעשה, יש באזור הזה שלושה מתחמים בשטח של כ-2,000 דונם, שהתוכניות בהם אינן מתואמות: בגוש הגדול, הכולל את שדה דב ובסיס הצבא, המיוצגים על ידי מיטב עורכי הדין, התכנון תקוע; במתחם תוכנית 3700 (בין המשך רחוב קק"ל להמשך כביש 5, הקאנטרי) - מציעים כעת תוכנית ל-10 עד 12 אלף דירות; במתחם חוף התכלת 2,200, בתחום העיר הרצליה, יש תוכניות למגורי יוקרה.

בכל המתחמים הללו וסביבותיהם שדה דב מגביל כיום את הבנייה לגובה של יותר מעשר קומות. אם מפנים את שדה דב, ההסתכלות כולה צריכה להיות אחרת: בכל חטיבת קרקע כזו אפשר להגדיל את הצפיפות ולבנות לגובה. לא צריכה להיות שום בעיה לבנות בכל חטיבה 20 אלף דירות מגורים ולפחות 3,000 דירות לדיור בר-השגה, בפיתוח מודרני. יש שם פוטנציאל להקמת עיר חדשה, עם 60 אלף דירות חדשות ו-10 אלפים דירות לדיור בר השגה.

אם לשרי הממשלה יש ראש כזה גדול, אולי אפשר להקרין את הרצינות הזו גם למערכת התכנון ולשתי הערים, תל אביב והרצליה, ולעשות את המתבקש - תוכנית אחת רצופה ומתואמת. ‏