ספורטאי העומד לדין משמעתי באיגוד מקצועי רשאי לייצוג בידי עו"ד

השופטת דפנה אבניאלי פסקה: סעיף 7 לתקנון ועדת המשמעת של התאחדות הספורט בישראל, ששלל מנאשמים את זכות הייצוג בידי עו"ד - לא חוקי ובטל

ספורטאי העומד לדין בהליך משמעתי בפני ועדת משמעת של איגוד מקצועי רשאי להיות מיוצג בפניה על-ידי עורך דין - כך קבעה היום (ג') שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר דפנה אבניאלי.

השופטת פסקה כי סעיף 7 לתקנון ועדת המשמעת ותקנון בית הדין העליון של התאחדות הספורט בישראל, ששלל מנאשמים את זכות הייצוג בפני ועדת המשמעת של ההתאחדות, הוא לא חוקי ובטל.

בפסק דינה עמדה השופטת בהרחבה על הצורך בייצוג בהליכים משמעתיים, ובין היתר ציינה כי מדובר בזכות יסוד העשויה לתרום ליעילותו של ההליך. "הגעתי למסקנה כי הסעיף בתקנון, השולל מנאשמים את זכות הייצוג בפני ועדת משמעת של ההתאחדות לספורט, נוגד את כללי הצדק הטבעי ופוגע פגיעה בלתי מידתית בזכותם של חברי ההתאחדות", כתבה.

ההחלטה התקדימית ניתנה על-ידי אבניאלי בעקבות בקשה שהגישו המועדון העירוני להתעמלות בחולון, מאמנת במועדון בשם פירה וורנוב ומתעמלת צעירה בשם מריה סבלייב, נגד ההתאחדות לספורט, עמותת איגוד ההתעמלות וגורמים נוספים.

המבקשות ביקשו להיות מיוצגות על-ידי עורך דין בהליך משמעתי שננקט נגדן, לאחר שהן נסעו במאי 2009 לתחרות התעמלות בספרד ללא אישור ההתאחדות.

ביולי 2009 פנה עו"ד אמיר רוזנברג בשמן של המבקשות לבית הדין והעלה לראשונה את סוגיית הייצוג המשפטי בפני ועדת המשמעת, אך סורב. בהמשך, הרשיעה ועדת המשמעת את המבקשות וגזרה על וורנוב קנס של 500 שקל עונש הרחקה על-תנאי, ועל סבלייב עונש על-תנאי של הרחקה למשך חודש ימים. על עירוני חולון נגזר קנס של 2,500 שקל.

גם ערעורן של המבקשות לבית הדין העליון של ההתאחדות נדחה, תוך שבית הדין קבע כי רק כאשר מדובר באישומים חמורים שיש בהם היבטים פליליים עומדת לנאשם זכות ייצוג בפני ועדות המשמעת.

באמצעות עו"ד רוזנברג, ערערו המבקשות לבית המשפט על ההחלטה, והוא קיבל כאמור את ערעורן. השופטת ביטלה כל סעיף האוסר את זכות הייצוג בפני ועדת המשמעת וביטלה גם את ההרשעה של המבקשות.

"על ועדת המשמעת לדון מחדש בענייננן של המבקשות ולאפשר להן להיות מיוצגות על-ידי עורך דין לפי בחירתן", קבעה אבניאלי.