מלאי ערכות המגן יתרוקן תוך חודש וחצי; 40% לא מוגנים

יו"ר ועדת המשנ לבחינת מוכנות העורף בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ זאב ביילסקי: "המשרד להגנת העורף ממשיך להתנהל בדרך לא דרך"

"כל יום שעובר, המשרד להגנת העורף ממשיך להתנהל בדרך לא דרך", כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף בוועדת החוץ והביטחון ח"כ זאב ביילסקי (קדימה), בפתח דיון הנוגע למוכנות הגנת העורף בעתות חירום.

מהדיון עולה כי היערכות העורף לתרחישי חירום "רחוקה מלהיות מספקת", התקציבים "לא קיימים", בעוד האיומיים הביטחוניים רק הולכים ומחריפים ומתגברות השמועות בדבר תקיפה ישראלית אפשרית על מתקני הגרעין של איראן.

גם השר הממונה על התחום, מתן וילנאי, מסיים את תפקידו בקרוב ויטוס לסין עוד לפני שמונה לו מחליף. אגב, יש לציין, כי נציגי המשרד להגנת העורף נעדרו מהדיון.

"ההחלטה להקים את המשרד" הוסיף ביילסקי, "הייתה אומנם נכונה מבחינה מקצועית, אך בפועל הממשלה קיבלה את ההחלטה משקולים פוליטיים. הערכות משרדי הממשלה לתרחישי חירום חייבת להיות בעדיפות ראשונה, ואולם נראה כי פרט לכמה משרדי ממשלה שאפשר להגדיר אותם כצדיקים, כל שאר המשרדים פשוט עוד לא הפנימו זאת".

עוד הוסיף יו"ר הוועדה כי "למרות כל המאמצים והכוונות של השר וילנאי, נראה שכולם זרקו אותו ממקום למקום. אולי, כל זמן שעתידו של המשרד אינו ברור, נכון לתקצב אותו באופן זמני, בתקציב חצי שנתי, לפחות עד שהדברים יתבהרו ויהיה לנו פרטנר. כבר כמה ימים ידוע לכולם שהשר וילנאי מסיים את תפקידו והוא בדרך לסין - אבל נראה שזה לא מטריד את ראש הממשלה שעדיין לא קבע לו מחליף".

בהמשך הדיון קיבלה הוועדה סקירה בנוגע לסטטוס חלוקת ערכות המגן: על פי נציג פיקוד העורף בדיון, בעוד כחודש יסגרו תחנות החלוקה שיתרוקנו מערכות, לאחר שחולקו ערכות שהספיקו רק לכ-60% מהאוכלוסייה בלבד. נציג הפיקוד הסביר כי הפער של 40% נוצר "בשל היעדר תוכנית תקצוב רב שנתית סדורה".

עוד סיפר נציג פיקוד העורף, סא"ל ליאור גבאי כי לדעתו, "אם ניתן היה להחזיר את הגלגל לאחור" מערכת הביטחון הייתה מקבלת החלטה שלא לצאת למבצע החלוקה - עד שלא היה ניתן להבטיח שלכל האזרחים יהיו ערכות.

בהתייחס לפערים בחלוקת ערכות המגן, אמר יו"ר הוועדה ח"כ ביילסקי: "החלטת הממשלה לחלק את ערכות המגן כאשר היה ידוע שאין מספיק ערכות לכל האזרחים, היא החלטה שלומיאלית. זו החלטה שעלולה לגרום לקטסטרופה כאשר נידרש להפעיל את המשטרה בגלל הלחץ שיבצר".