האם הכדורגל האירופי מוכן לעידן הפייננשל פייר-פליי?

נדמה שכן: רק 6 מבין 225 המועדונים שהשתתפו העונה במפעלים האירופיים לא היו מצליחים לעמוד בתקנות הכלכליות החדשות, במידה והיו מופעלות כבר היום

האקלים הכלכלי של הכדורגל האירופי הולך לעבור מהפכה במהלך העשור הקרוב, בעקבות חוקי הפייננשל פייר-פליי של אופ"א. כידוע, ידרוש הארגון מהמועדונים ביבשת להציג איזון תפעולי (תקנת הברייק-איבן), או לחילופין הפסדים קטנים במיוחד. אי עמידה בחוקים תגרור בעקבותיה שורה של סנקציות - החל מאזהרות וקנסות, דרך הפחתת נקודות או עצירת תזרים המענקים עבור השתתפות במפעלים האירופיים, ועד ביטול זכות ההשתתפות בליגת האלופות והליגה האירופית.

תזכורת טכנית קצרה כיצד יעבדו חוקי הפייננשל פייר-פליי: בשלב הראשוני, תאפשר אופ"א למועדונים להפסיד סכום כולל של עד 45 מיליון אירו בשתי העונות הקרובות (העונה הנוכחית ו-2012/13). יש לציין כי הפסדים אלו יהיו חייבים להיות מכוסים, כתרומה לכל דבר, על-ידי בעלי המועדונים או משקיעים כאלו ואחרים (לא ניתן יהיה לגרור גירעון לשנים הבאות). העונשים לקבוצות שלא יעמדו בתקנות ייכנסו לתוקף מעשי בעונת 2014/15.

בהמשך העשור, אופ"א צפויה להתיר למועדונים להפסיד סכומים קטנים אפילו יותר, כשהמטרה הסופית היא להביא את כלל הכדורגל האירופי למודל של ברייק-איבן.

אבל האם הכדורגל האירופי בכלל מוכן לצאת לדרך ולהתיישר לפי הדרישות של אופ"א? בדוח הבנצ'מארקיג השנתי שפרסם בחודש שעבר הארגון, נודע כי 56% מהמועדונים מהליגות הבכירות בכל המדינות החברות באופ"א סיימו את עונת 2009/10 בהפסד. יחד עם זאת, כשבוחנים לעומק את הנתונים, מתברר כי הכדורגל בסך הכל נמצא במצב שיאפשר לו לעמוד ברגולציות החדשות.

מבין 225 המועדונים שהשתתפו בעונה הנוכחית במפעלים האירופיים (כולל בשלבי המוקדמות), 95 היו מקבלים "פטור" מוחלט מרגולציות הפייננשל פייר-פליי, במידה והדוחות הכספיים שלהם היו נבחנים היום. ה"פטור" יוענק בעתיד לקבוצות שהכנסותיהן השנתיות יעמדו על פחות מ-5 מיליון אירו.

מבין יתר 130 המועדונים שהכנסתם היתה גבוהה יותר, רק 6 לא היו מצליחים לעמוד בתקנות (כלומר, הפסידו יותר מ-45 מיליון אירו בשתי העונות שבהן נבדקו הדוחות שלהם); 29 קבוצות היו עומדות בתקנות, בעקבות הפסדים של 5-45 מיליון אירו; כך גם לגבי 18 קבוצות אחרות, שסיימו עם הפסד של פחות מ-5 מיליון אירו; הרוב המכריע של המועדונים - 77 בסך הכל - סיים באיזון תפעולי.

הנתונים האחרונים משמעותיים בעיקר על רקע העובדה שהם הושגו טרם הכניסה הרשמית לעידן הפייננשל פייר-פליי, שמן הסתם תביא איתה הידוק חגורות מצד הכדורגל האירופי.