מיתון: כלכלת איטליה התכווצה ב-0.7% ברבעון - מעל הציפיות

(עדכון): כלכלת גרמניה התכווצה ב-0.2% בלבד ברבעון הרביעי למרות צפי להתכווצות של 0.3% - גרמניה תימנע ממיתון ■ צרפת הציגה עלייה של 0.2% בצמיחה ברבעון הרביעי ■ כלכלת האיחוד האירופי התכווצה ב-0.3% - פחות מהצפי

אופטימיות זהירה באיחוד האירופי לאור נתוני התמ"ג המתפרסמים היום (ד'), האופטימיות מתייחסת לנתוני התמ"ג של כלכלת האיחוד האירופי, גרמניה וצרפת. לעומת זאת, איטליה מאכזבת ומציגה נתונים המוכיחים באופן ברור כי הכלכלה השלישית בגודלה באירופה נכנסה למיתון.

כלכלת האיחוד האירופי התכווצה ב-0.3% ברבעון הרביעי של שנת 2011 לעומת צפי להתכווצות בשיעור של 0.4% ברבעון.

כלכלת גרמניה התכווצה פחות מהצפי ברבעון הרביעי - סימן חיובי המעיד על כך שגרמניה תימנע ממיתון למרות משבר החוב המאלץ את הממשלות באירופה לחתוך בהוצאות.

הצמיחה של הכלכלה החזקה באירופה התכווצה ב-0.2% בלבד ברבעון הרביעי, לעומת הרבעון השלישי - אז נרשמה עלייה של 0.6% בתמ"ג הגרמני. סקר הכלכלנים של "בלומברג" צפה התכווצות חדה יותר בכלכלת גרמניה של 0.3% ברבעון הרביעי וצמיחה של 1.9% בשנת 2011. יצויין כי הצמיחה ברבעון השלישי תוקנה מעלה, לעומת 0.5% כפי שפורסם בחודש הקודם.

נתוני מאקרו טובים שפורסמו בגרמניה מראים צמיחה בצריכה הפרטית ובהזמנות ממפעלים. "האינדיקטורים שפורסמו עוד קודם נתנו סיבה להיות אופטימיים באופן מתון", אמר סטפן מוטז, כלכלן ב- Helaba בפרנקפורט. "אנו עשויים לראות אפילו צמיחה ברבעון הראשון של השנה, משבר החוב באירופה מהווה סיכון אך ככל הנראה מקבלי ההחלטות יהיו מסוגלים להכיל זאת", אמר.

בשורות טובות גם מכיוון צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, צמחה באופן מפתיע ב-0.2% ברבעון הרביעי. הצמיחה החזקה בצרפת נרשמה הודות לעלייה בהשקעות ויציבות בהוצאות הצרכנים. בסך הכל הצמיחה הסתכמה ב-1.7% בסיכום שנתי בתיאום עם תחזיות הממשלה הצרפתית.

סקר הכלכלנים של "רויטרס" צפה התכווצות של 0.1% בכלכלה הצרפתית ברבעון הרביעי. בצרפת נרשמת רמת שיא של 12 שנה באבטלה. הגירעון המסחרי של הכלכלה השנייה בגודלה באירופה גם הגיע לשיא עם 70 מיליארד אירו בשנה שעברה.

משבר החוב המכה ביבשת אירופה ומשפיע על כל המדינות, דחף את יוון, פורטוגל ובלגיה לתוך מיתון, מדובר בירידה בצמיחה במשך שני רבעונים ברציפות.

הכלכלה האיטלקית, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, התכווצה זה הרבעון השני ברציפות ב-2011. הכלכלה התכווצה ב-0.7% ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון הקודם - אז התכווצה הכלכלה האיטלקית ב-0.2% בלבד. התחזיות המוקדמות עמדו על התכווצות בשיעור של 0.4% ברבעון. בשיעור שנתי התכווצה הכלכלה האיטלקית ב-0.5% בהשוואה לשנת 2010.