העליון החמיר את עונשו של יורם קראשי - ייכלא ל-12 חודשים

קארשי הורשע במתן שוחד בפרשת רשות המסים ונדון במחוזי ל-7 חודשי מאסר ■ העליון ציין כי כיוון שג'קי מצא נדון לשנת מאסר, לא הוחמר עם קארשי מעבר לכך

‎‎יורם קארשי, אחיה של שולה זקן, ירצה עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, ולא רק 7 חודשי מאסר כפי שגזר עליו בית המשפט המחוזי בפרשת רשות המסים - כך הורה הבוקר (ד') בית המשפט העליון, שהחליט לקבל את ערעורה של הפרקליטות על קולת עונשו של קארשי, ולהחמיר את העונש.

השופטים אליעזר ריבלין, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן ציינו כי היה מקום להחמיר אף יותר עם קארשי, נוכח חומרת העבירות שביצע, אך לבסוף החליטו כי נוכח העונש הקל יחסית שנגזר על ראש רשות המסים לשעבר ג'קי מצא - שנת מאסר אחת בפועל - לא החמירו עם קארשי עוד יותר.

‏קארשי הורשע במסגרת הסדר טיעון בסיוע למתן שוחד, מתן שוחד, ביצוע בצוותא של מירמה והפרת אמונים ביחד עם עובד ציבור ושידול עובד ציבור לבצע מירמה והפרת אמונים.

קארשי הודה פעל כי ביחד עם קובי בן-גור לבסס השפעה ברשות המסים ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות ברשות, וזאת באמצעות השפעה על קבלתם לעבודה וקידומם של עובדי הרשות, לרבות בצמרת רשות המסים.

שופט המחוזי, זכריה כספי, גזר עליו 7 חודשי מאסר בפועל ו-12 חודשים על תנאי. הן המדינה והן קארשי עירערו על גזר הדין.

‎‎שחיתות חמורה

בפסק דינו של העליון קבע המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, כי "העבירות בהן הורשע קארשי הן עבירות שחיתות חמורות. העבירות בוצעו כחלק מפרשת השחיתות ברשות המסים, פרשה שתוארה על-ידי המדינה, לא בכדי, כאחת מפרשות השחיתות השלטונית העגומות שנדונו בבתי המשפט".

‏ריבלין אף מצטט מתוך ספרו החדש של ד"ר דורון נבות, שיצא בימים אלה, "שחיתות פוליטית בישראל". נבות כתב כי "מדובר בפרשה מהחמורות ביותר שהתגלו בישראל. ההתנהלות המתוארת... היא מן הסוג המערער את אושיות השלטון. זו התנהלות הפוגעת בלגיטימיות של המשטר ובתפקוד השוטף שלו. לולא נבלמה בזמן, ייתכן שהפגיעה הייתה בלתי הפיכה".

‏עוד קבע ריבלין כי חלקו של קארשי בפרשת השחיתות ברשות המסים הוא דומיננטי ביותר. "קארשי (יחד עם בן-גור) פעל מתוך אינטרסים אישיים והצליח לנצל את מעמדו ואת קשריו, באופן שיטתי ובהיקף נרחב, כדי להשיג דריסת רגל ברשות המסים באופן שהביא להשחתתה".

‏לדברי ריבלין, משקלן של הנסיבות המחמירות עולה בהרבה על הנסיבות שיש לשקול לקולא, ומן הראוי היה להשית על קארשי עונש חמור יותר, שיהלום את חומרת מעשיו. "ואולם לא בלי התלבטות, החלטנו שאין בידינו להתעלם מן העונש הקל שנגזר על מצא, עונש לגביו כבר העיר בית משפט זה כי הוא מתון במידה המעוררת תהייה".

‏פרשת המינויים ברשות המסים התפוצצה בינואר 2007 עם מעצרם המתוקשר של בכירי הרשות בעבר ובהווה. בהמשך חתמה הפרקליטות על הסדרי טיעון עם מרבית הנאשמים בפרשה.

המשפט נגד שולה זקן, שהואשמה במירמה והפרת אמונים בפרשה, עדיין מתנהל בנפרד. בכתב האישום נטען כי זקן ניצלה את מעמדה בלשכת שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, והתגייסה למען אחיה, קארשי, כאשר הוא דרש ממצא לקיים את הבטחתו למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל חקירות ברשות המסים. ‏‎‎‏(ע"פ 8430/11).