האטה בנדל"ן: צניחה של 6% בהיקף המשכנתאות בינואר

בנק ישראל: בינואר ניטלו משכנתאות בכ-3.21 מיליארד שקל בינואר - עלייה משמעותית בהשוואה לבדצמבר ■ מדובר בצניחה של 38% ביחס לשיא החודשי - שנרשם במאי 2011

נתונים נוספים המעידים על המשך ההאטה בשוק הדיור המקומי, התפרסמו היום (ד') על ידי בנק ישראל - אשר דיווח כי היקף המשכנתאות שניתנו בחודש ינואר ירד ל-3.03 מיליארד שקל. מדובר בירידה של כ-5.6% ביחס להיקף המשכנתאות שניתנו בחודש דצמבר 2011, שהסתכמו ב-3.21 מיליארד שקל.

נציין כי מדובר בצניחה של 38% בהשוואה לשיא נטילת המשכנתאות החודשיות שנרשם במאי 2011 - בהיקף של 4.8 מיליארד שקל.

מדובר בנתונים ראשונים שמתפרסמים על שוק הדיור לחודש ינואר, אשר בהמשך להם צפויים גם משרד האוצר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם נתונים עם ביקושים, היצע והיקף מכירות בשוק הדיור.

מתוך סך המשכנתאות שניתנו, היקף המשכנתאות בריבית משתנה הסתכם ב-2.26 מיליארד שקל - ירידה של 6.6% לעומת היקף משכנתאות של 2.41 מיליארד שקל בחודש הקודם. המשכנתאות בריבית קבועה הסתכמו בינואר ב-762 מיליון שקל, ירידה של 4.6% לעומת משכנתאות בסכום של 799 מיליון שקל שניתנו בדצמבר.

מן הראוי לציין כי בדצמבר 2011 דווקא חלה התאוששות בשוק הדיור, לאחר האטה מסוימת בחודשים הקודמים לו. היקף המשכנתאות בחודש זה זינק ב-8%, ביחס למשכנתאות על סך 2.87 מיליארד שקל שניתנו בחודש נובמבר.

גם נתוני האוצר והלמ"ס שפורסמו לאחר מכן "יישרו קו" עם מגמת ההתאוששות בשוק בחודש זה. כיוון שיש קשר ישיר בין נתוני המשכנתאות שאנשים לוקחים, לבין היקף העסקות בשוק הנדל"ן - ייתכן כי נתוני גופים אלה יצביעו גם בהמשך החודש על התקררות השוק.