שווה ביקור: המתחם החם בשיינקין -סירקין גבעתיים

בצומת הרחובות שינקין-סירקין בגבעתיים התמקמו באחרונה מעצבות וקנייניות אופנה, תכשיטנים, חנות לכלי נגינה, מאפיית לחמים ועוגיות, מספר חנויות יד שנייה וחנות לגיימרים.

"דקה, גבוהה ואצילית, היא נראתה כשעמדה בפתח החנות. מאוד בטוחה בעצמה, התקרבה ושאלה האם היא תוכל למצוא בגד שיתאים לכלה", כך נפתח הסיפור "אסתר ומייקל" מתוך הספר "סיפורים מחנות יד שנייה". לא לכל חנות יד שנייה יש ספר, אבל במקרה הזה, כבר כשמסתכלים על פרלה, בעלת החנות אלוירה, הדברים מתבהרים.

"אלוירה" היא אחת החנויות היותר ותיקות במתחם הצעיר והמתהווה של חנויות אופנה ועיצוב מיוחדות, שהשתכנו להן בצומת הרחובות שינקין-סירקין בגבעתיים. השולחנות הקטנים ניצבים בשמש החורף לצד החנויות, ובעלות הבית יושבות יחד לקפה בין הלקוחות. אלה משתלבים באווירה השקטה של אזור המגורים, ששורת החנויות בקומת הרחוב שלו הלכה וננטשה, עד שהגיעה רוח חדשה של יזמיות מגוונות, שהפיחו במקום חיים חדשים.

בין שני הסניפים של קפה ויולה לבין הסביח המפורסם של עובד והסושיה החדשה של השכונה, התמקמו מעצבות וקנייניות אופנה, תכשיטנים, חנות לכלי נגינה, מאפיית לחמים ועוגיות, מספר חנויות יד שנייה וחנות לגיימרים. החיים האורבניים מוכיחים שיש להם יכולת להתעורר ולהצמיח שכבה חדשה, גם במקומות שנראו רדומים.

נקודת מפגש לאנשים ולסיפורים

אלוירה - שינקין 34

החנות "אלווירה" נקראת על שם אמה המנוחה של פרלה כהן, בעלת החנות. "החנות הייתה חלום ישן של אמא ושלי. היא הייתה תופרת ומעצבת אופנה והייתה אספנית של כל מיני דברים מיוחדים, ותמיד אמרה לי שפעם נפתח חנות. היא לא הספיקה ואני החלטתי להגשים את החלום, כשהתחלתי לפנות את העזבון שלה ומצאתי שם אוצרות". מספרת פרלה. היא עצמה נולדה בספרד וגדלה בארץ. גימלאית של שירות הביטחון, עוסקת בפיסול וציור, ונראית כדמות ידעונית, המפתה אנשים לקרבתה.

ואכן, החנות היא נקודת מפגש לאנשים, בעיקר לנשים וסיפוריהן, ובעקבות הסיפורים האישיים והצבעוניים - כמעט כמו המלאי שעל הקולבים, המדפים והוויטרינות, הגיע הספר (הוצאת עקד). "הדברים בחנות הם יד שנייה ולא חמישית. פיתחתי שיטה של קניינות אספנית - אני באה אל הנשים הביתה ובוחרת מה שמתאים: בגדים, תכשיטים, שמלת כלה משנות ה-20 ומעיל של דולצ'ה וגבאנה. הלקוחות הן בעיקר צעירות פריקיות שמבינות באופנה וגם מבוגרות יותר. נשים עם סטייל", אומרת פרלה.

מחירים: ג'ינס - 60 שקל, שמלות עד 180 שקל, וינטג' ממותג עד 400 שקל

פינה בסלון פרטי

גברות - שינקין 49

"חנות הווינטג' הטובה בתל-אביב היא בכלל בגבעתיים" - את הפרסומת החצופה הזו טבעה, בצדק, בעלת החנות, קרן שרון, כשפתחה את המקום לפני כשנתיים. שרון עיצבה את המקום לפי טעמה, ויצרה לו אופי מובהק ובלתי ניתן לחיקוי. גוף תאורה מיוחד שעיצבה מאגרטלי זכוכית ישנים בגווני ורוד, מדפי עץ ירוקים בנגרות על-פי הזמנתה, ריהוט מינימליסטי ומאוד מדויק - כל אלה מעניקים לחלל החנות תחושה של פינה בסלון פרטי. הפריטים עצמם נבחרים בקפידה - תכשיטים מחלקי רדי מייד, כמו כפתורים וסיכות תקופתיות, מעילי עור, תיקים ונעליים במראה וינטג' אותנטי, אבל במצב מצוין, ומעט בגדים חדשים בייבוא אישי או בעיצוב ישראלי מקורי, של מעצבות ספציפיות.

החנות מקפידה על קשר עם לקוחותיה ומציעה להן חברות בפייסבוק תחת השם: "גברות גבעתיים".

מחירים: תכשיטים - 30-100 שקל, ארנקים - 40-100 שקל, בגדים 25-150 שקל, מעילי עור, שמלות כלה - עד 400 שקל

מוצרי פופ לבישים

גרפיטי - שינקין 49

רונה דותן עשתה קריירה ממושכת בענף ההפקות לטלוויזיה ולקולנוע לפני שהחליטה על קריירה שנייה, "קצת רגועה יותר", כהגדרתה. "חלמתי על חנות משלי ועשיתי תחקיר רציני עד שהחלטתי על מוצרי פופ לבישים ונגישים", היא מתארת את המסלול. עיקר עיסוקה של החנות בהדפסות על חולצות אבל היא שיכללה את ההתמחות והצליחה להתרכז בפריטים מיוחדים, בעלי אופי קולי במיוחד.

הדפסות על בגדי תינוקות, הדפסים המשנים צבעיהם בשמש (פטנט מיוחד של חברה ישראלית המשווקת לכל העולם), או הדפסה אישית מכל קובץ מחשב שתשלחו אליה. אבל מה שבאמת "עושה את המקום" הוא אוסף של מוצרים משלימים שנבחרו בתמהיל מוצלח וייחודי: מבחר נוסטלגי ועכשווי של פוסטרים ממש כמו פעם, בשנות ה-70, של להקות פופ ורוק, של אייקונים תרבותיים או של תמונות מיוחדות. תכשיטים קוליים לבני נוער, צעיפים, כובעים, תיקים ושאר הפתעות. "הכול חוזר, מה שהיה פופולרי בשנות ה-80, כמו מפרטים של גיטרות ועבודות יד. אני בוחרת מה שאני אוהבת ומה שאין בקניונים", מסבירה דותן את סוד הקסם של המקום.

מחירים: תכשיטים ואביזרים - 10-50 שקל, הדפסות על בגדים - 50-75 שקל, כובעים, תיקים - 30-45 שקל

חנות מתוקה ומשונה

קרלה ג'ונס - סירקין 5

בין קפה ויולה המיתולוגי לסביח של עובד המיתולוגי עוד יותר, שוכנת חנותה המתוקה והמשונה של הדס דיין. היא בתם של איש הקולנוע נסים דיין והשחקנית בעלת האישיות הצבעונית רחל דיין ("שם חיבה קרלה ג'ונס", מגלה בתה את הסוד המשפחתי השמור). בחנות שלה היא מציעה מבחר של מוצרים מיובאים מיפן ועד איטליה, צעצועי מעצבים במהדורות מוגבלות לצד גרביונים בהדפסים שנלקחו מסמטאות אמסטרדם; קשתות מעוטרות נוצות וסלי קניות מתקפלים בציורי קומיקס אורבני.

דיין הבת למדה צרפתית והיסטוריה באוניברסיטה, אך מצאה את ייעודה כהיסטוריונית של אופנה. את הטאץ' המיוחד שלה היא מממשת כדוגמנית הבית של החנות שלה, על כובעיה הנועזים, אקססוריז בעיצוב אישי או שכמיית תחרה דו-צדדית בסריגת יד (ממזרח אירופה). "חזרתי עכשיו מסיבוב קניינות בארה"ב, איטליה קוריאה ויפן. יש הרבה דברים בעיצוב אישי שלי שאני מייצרת בחלקם בחו"ל, פשוט כי אין כאן תשתית לייצר בזול מספיק, לצערי".

מחירים: מ-20 שקל לאקססוריז קטנים ועד 450 שקל לפריטים ייחודיים בעבודת יד

צורפות אינטימית

טל הילמן - שינקין 45

"מאז שהייתי ילדה קטנה עשיתי תכשיטים, השחלתי חרוזים, יצרתי. אחרי הצבא, כשחזרתי מהטיול הגדול בדרום אמריקה, החלטתי ללמוד את הנושא", מספרת טל הילמן. היא למדה צורפות ב"אומנית" במשך שלוש שנים, ולאחר מכן השתלמה ועבדה מספר שנים אצל צורפת מנוסה (עמר). "אני עובדת כצורפת כבר כמעט 8 שנים. אחרי שמכרתי בירידים ועבדתי אצל אחרים החלטתי לקפוץ למים ופתחתי סטודיו וחנות משלי".

הבחירה במקום שיכול להיחשב קצת שקט ונידח הייתה עבורה "בחירה במגרש הביתי. אני גרה לא רחוק. דווקא בגלל שאין פה תנועה עמוסה, זה מקום קטן ואינטימי ועם כל לקוח נוצר קשר. אני עובדת לבד וכשאני יוצאת החוצה אני תמיד פוגשת אנשים, ויש עם מי לשבת ולשוחח". את התכשיטים היא מציגה בסטודיו ומייצרת בעיקר על-פי הזמנות אישיות - טבעות ותכשיטי חתן-כלה, עגילים, שרשראות, בסגנון פשוט או מורכב, לפי בחירתכם.

מחירים: 150-1,500 שקל, תלוי בחומר ובתכשיט

בגדי מעצבים להשכרה ולמכירה

פשניסטה - שינקין 34

הצעירה ביותר במתחם, כשמה כן היא - "פשניסטה" רצינית. את החנות פתחה אפרת שטיינברג לפני 3.5 חודשים בלבד. שטיינברג הייתה מנהלת שיווק בכירה בחברת סלולר לפני שהחליטה לצאת לשוק הקמעונאי, עם קונספט יוצא דופן שפיתחה: החנות מציעה בגדי מעצבים ומוצרים משלימים להשכרה ולמכירה. "קורה לא פעם שאת קונה בגד נפלא לאירוע, אבל לא תשתמשי בו יותר כי אי אפשר ללכת עם אותה שמלה מיוחדת פעמיים", היא מסבירה. "פיתחתי קונספט של השכרת ביגוד - מבייסיק ועד בגדי ערב מהודרים, במחירים כדאיים. ההשכרה היא ל-3 ימים, אפשר להשקיע 300 שקל ולהיראות מיליון דולר. תוסיפי עוד 100 שקל לתיק מדהים או לתכשיט - ואת מסודרת באופן חד פעמי".

שטיינברג עצמה דואגת לתחזוקה - ניקוי, גיהוץ וכל השאר. הלקוחות מפרגנות והמידע עובר מפה לאוזן. המיקום המינורי התאים לה, לדבריה, כשחיפשה מקום עם צביון ביתי-שכונתי. "הסביבה משכה אותי והאזור נראה לי מיוחד. האופי של האנשים, למרות שאין כאן איזה גב מאורגן - כולם עסקים קטנים".

מחירים: מכירה 70-400 שקל, השכרה: 150-500 שקל