ראש הממשלייק

ומי יודע, אולי עוד נזכה להגיע ליום שבו המשאל על הגולן יוכרע באמצעות אפליקצייה בפייסבוק

"לכל מי שמדבר על 'התקשורת' - האם 'יתד נאמן', 'ישראל היום', גלגל"צ, חדשות ערוץ 2, אתר 'כיכר השבת', אתר לאטמה, 'ידיעות אחרונות', עלון בית הכנסת של 'קולך' ועמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו הם כולם אותו דבר?".

את הדברים הללו כתב בראשית ינואר המצטרף הטרי לזירה הפוליטית, יאיר לפיד, בסטטוס שלו, רגע לפני הכרזתו על כניסה לחיים הפוליטיים. ההתייחסות של לפיד לעמוד הפייסבוק של נתניהו אינה מקרית. לא פחות מ-158 אלף איש ואישה עוקבים/מעריצים את עמוד הפייסבוק של נתניהו, יש לשער שרובם המכריע הם מתפקדי ליכוד ובעלי זכות הצבעה, כלום במונחים של קלפיות, הון במונחים של מה שהכנסת מכנה "קשר עם הציבור". וזה עוד לפני טוויטר ורשתות חברתיות אחרות.

לצורך השוואה: אחרי לפיד עצמו, עוקבים בפייסבוק כ-46 אלף אנשים, שליש מסך הלייקים של נתניהו, אך בפועל, מדובר במסה עצומה למי שנכנס לחיים הפוליטיים כמה עשורים אחרי נתניהו. כתיבתו המושחזת של לפיד והביקורת שהוא מפגין בנושאים חברתיים, מדיניים וכלכליים שונים, תרמה לכך רבות.

לעומתם, ציפי לבני, שגם לה, שנות פעילות פוליטית רבות לעומת לפיד, הצליחה עד כה לגרוף רק 24 אלף איש שעוקבים אחר העמוד שלה (בו תוכלו להתעדכן אחר פגישותיה המדיניות, כמו גם להאזין לשירים האהובים עליה.

טיפ: אריק איינשטיין ושלום חנוך קצת פאסה, נסי אולי לגוון קצת עם החדש של מדונה). מועמדים אחרים שרואים בעצמם ראש ממשלה בעתיד מזדנבים הרחק מאחור: שלי יחימוביץ' עם 17 אלף עוקבים ושאול מופז עם 3,500 לייקים בלבד.

מה כל זה בעצם אומר? הרבה ולא כלום. במפלגות כבר מזמן הפנימו שכוח וירטואלי כוחו יפה בעיקר בתקשורת השמאלנית, איפה שעדיין מתלהבים מפייסבוק כמו בטורים מסוג זה ובאתרים ברנז'איים אחרים, אולם צעירים נוטים להצביע פחות וכוחם האלקטורלי של המתמודדים נמדד בעיקר בעבודת שטח במטות הבחירות ובכוח של המתמודדים להביא, פיזית, מצביעים לקלפיות ולא לייקים לסטטוסים.

אז מה המתמודדים צריכים לעשות כדי להיות יותר פופולריים ברשתות חברתיות? את הבלתי צפוי והבלתי שגרתי לח"כ או שר או ראש מפלגה. דיווח יבשושי ותמונה מפגישה עם יו"ר מועצת האו"ם זה אחלה, אבל ראש מפלגה יקר/ה, את/ה תגלה/י שאם תנערו את החליפה והעניבה, ותכתבו משהו קליל יותר, שפונה לפלח רחב של האוכלוסייה בנושאים יותר קלילים, תצליחו למשוך באזז וקהלים נוספים לעמודים שלכם. לא יקרה כלום אם תכתבו שאהבתם את הביצוע ב"דה ווייס" או שאתם "מאחלים למתמודדת שיצאה מבית 'האח הגדול' בהצלחה בחיים האזרחיים". נסו ותתפלאו מהתגובות. לא?

טוב, אז לא. מה שכן, זה שעוד לפני הבחירות, אנחנו עתידים לראות מלחמות פייסבוק, לא פחות.

בעידן שבו כל עוזרת פרלמנטרית יכולה להעלות סטטוס או תמונה שתטה את התוצאות, התחזקותם הווירטואלית של המתמודדים לקראת הבחירות, תצביע על יכולתם להבין את הצורך בדיווחים שוטפים, בשמירה על קשר עם הבוחרים אונליין, ומי יודע, אולי עוד נזכה להגיע ליום שבו המשאל על הגולן יוכרע באמצעות אפליקציית Questions בפייסבוק.