וול סטריט ננעלה בירידות; החששות מיוון העיבו

פורסמו פרוטוקולי ה'פד' - מהם עולה כי חברי ועדת ה-FOMC עדיין חלוקים בדעתם לגבי תוכנית רכישות נוספת ■ היום דווח כי שרי החוץ של אירופה בוחנים דרכים חדשות לעקב את חבילת הסיוע ליוון ■ טבע עמדה במוקד לאחר פרסום הדוחות

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים, זאת לאחר הדיווח לפיו שרי האוצר של האיחוד האירופי בוחנים דרכים חדשות לעקב או לשלם בצורה חלקית את חבילת החילוץ של יוון (פירוט בהמשך). פרוטוקולי ה'פד' שפורסמו היום העיבו גם הם על המסחר, שכן חברי ועדת השוק הפתוח נשארו חלוקים בדעתם לגבי תוכנית שלישית לרכישות אג"ח. יחד עם זאת, המשקיעיםהתעודדו מעט לשמע הבשורה מסין, לפיה היא נכונה לסייע לאירופה, היבשת הנאבקת במשבר החוב. בנוסף ריכזו עניין גם נתוני המאקרו החיוביים שפורסמו היום ובראשם, נתון האמפייר סטייט שהיכה את תחזיות. המשקיעים המאוכזבים שלחו את מדד הדאו ג'ונס לירידות של 0.75% - הרידיה הגדולה ביותר שלו השנה, ואת הנאסד"ק לירידות של 0.55%.

היום פורסמו פרוטוקולי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, במסגרתם דנו חברי הוועדה במצב הכלכלה של ארה"ב והוחלט על מדיניות הריבית של ארה"ב - שתישאר ברמה אפסית עד 2014. כלכלנים ואנליסטים רבים התאכזבו לגלות שחברי הוועדה עדיין חלוקים בדעתם לגבי סבב שלישי של רכישות אג"ח (QE3).

הבנק המרכזי של סין יצר אווירה חיובית היום בשווקים ומתחזקת הערכה כי אירופה תהיה מסוגלת להתגבר על משבר החוב. סין הודיעה על נכונותה להרחיב את השקעותיה באיזור ולסייע ליבשת במאבקה במשבר החוב. ממשלת סין תגביר את היקף הסיוע ליבשת אירופה השקועה בחובות - כך הבהיר יו"ר הבנק המרכזי של סין, זו שויצ'אן, תוך הבעת אמון ביבשת. נגיד הבנק הסיני ציין כי הוא תומך באופן מלא בצעדים המוניטאריים שננקטו על ידי הבנק המרכזי האירופי (ECB), ביניהם הורדת הריבית לשפל כל הזמנים של 1% והזרמת הלוואות לבנקים בהיקף של חצי טריליון אירו.

בהתייחס לסיוע הסיני לאירופה אמר אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים כי סין לא מיהרה לעזור לאירופה ממספר סיבות ביניהן עלויות הסיוע, "עזרה כזאת עלולה לגרור לסיכונים מוסריים וכלכליים. למעשה ירידה במעמדה של אירופה בעולם עשוי אפילו להטיב עם סין", אמר.

מעבר להודעתה של סין, נתוני הצמיחה באירופה נטעו תקווה קלה בקרב המשקיעים ביבשת כי אירופה לא נגררת למיתון למרות משבר החוב המחבל בה. כלכלת גוש האירו התכווצה ב-0.3% בלבד לעומת צפי להתכווצות רחבה יותר. כלכלת גרמניה התכווצה ב-0.2%, מתחת לצפי ואילו כלכלת צרפת צמחה במפתיע ב-0.2% ברבעון הרביעי. לעומת זאת, באיטליה קיבלו המשקיעים סימן ברור להאטה ומיתון - הכלכלה השלישית בגודלה באירופה התכווצה ב-0.7% ברבעון הרביעי, מתחת לצפי.

עיני המשקיעים נשאות גם ליוון - כאשר המשקיעים רגילים כבר לבשורות מהמדינה המקלקלות את האווירה. יוון ממתינה בדריכות להסכמת שרי האוצר באירופה על חבילת החילוץ הדחופה בהיקף 130 מיליארד אירו כדי להימנע מחדלות פירעון. היום דווח כי אומנם לא תתקיים היום פגישתם של שרי האוצר באירופה במטרה לאשר את ההסכם על חבילת החילוץ, אך במקום הפגישה שהייתה אמורה להתקיים היום, יקיימו שרי האוצר של אירופה שיחת ועידה טלפונית ובה ידרשו מיוון לבצע עוד קיצוצים בתקציב מכיוון שהם מעריכים שהתוכניות שהעבירה הממשלה היוונית עד כה לא מספיקים - דיווח זה עלול לחבל מאוד באווירה החיובית המסתמנת היום.

בורסת הסחורות בניו יורק מרכזת עניין רב כאשר מחיר הנפט הושפע רבות מהודעתה של איראן על כך שהיא מפסיקה את אספקת הנפט לאלתר ל-6 מדינות באירופה: צרפת, ספרד, איטליה, יוון, הולנד ופורטוגל. כך על פי דיווח ברשת Press TV האיראנית. עם זאת, שעה קלה לאחר הדיווח הכחיש שר הנפט של איראן את הפרסומים. נזכיר כי אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על איראן אמור להיכנס לתוקפו רק בחודש יולי

ממתינים למאקרו

בזירת המאקרו שפע של נתונים שהכווינו את כיוון המסחר. לפני פתיחת המסחר פורסם מדד האמפייר סטייט המצביע על פעילות הייצור באיזור ניו-יורק. המדד היכה את התחזיות עם קריאה של 19.5 נקודות בינואר - הרבה מעל התחזיות שצפו קריאה של 14.1 נקודות, ולעומת החודש הקודם, אז המדד הצביע על קריאה של 13.48 נקודות.

בהמשך, פורסם גם נתון התפוקה התעשייתית לחודש ינואר. הנתון איכזב את המשקיעים משום שנשאר ללא שינוי, זאת למרות שהאנליסטים ציפו לעלייה של 0.6% בחודש זה, לעומת עלייה של 0.4% בחודש הקודם.

גם בנוגע לנתון ניצולת התפוקה שפורסם במקביל, המשקיעים התאכזבו לגלות כי הנתון היה מתחת לצפי האנליסטים, עם רמה של 78.5%, לעומת התחזיות שעמדו על 78.6%.

מדד אמון הקבלנים לחודש פברואר היכה את התחזיות כאשר הצביע על קריאה של 29 נקודות זאת לעומת האנליסטים שצפו קריאה של 26 נקודות. מגמת ההתחזקות של המדד נמשכת כבר חמישה חודשים והעלתה אותו החודש לרמתו הגבוהה ביותר מזה 4 שנים.

מצעד המדווחות הישראליות; טבע במוקד

ענקית הגנריקה הישראלית טבע עמדה במוקד לאחר שסיכמה היום את הרבעון הרביעי של 2011 ואת השנה כולה. החברה, בניהולו של שלמה ינאי (ג'רמי לוין עתיד להחליפו כבר במאי הקרוב) דיווחה על עלייה של 28% בהכנסות הרבעוניות ל-5.7 מיליארד דולר ורווח רבעוני של 1.4 מיליארד דולר או 1.59 דולר למניה - עלייה של 23% ו-27%, בהתאמה. בשנה החולפת כולה עלו הכנסות טבע ב-14% ל-18.3 מיליארד דולר, כאשר הרווח הנקי הסתכם ב-4.4 מיליארד דולר ו-4.97 דולר למניה - עלייה של 7% ו-9%, בהתאמה. טבע גם היכתה את קונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות - לפיו הייתה החברה צפויה להציג הכנסות של 5.56 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.53 דולר למניה.

נייס ריכזה עניין לאחר שדיווחה היום על תוצאות חזקות לרבעון הרביעי של 2011. בשורה התחתונה דיווחה נייס על רווח נקי (non-GAAP) של 37.6 מיליון דולר לעומת 32.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בשיא של 213.6 מיליון דולר - עליה של 14.3% מהכנסות בסך 186.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010. ההכנסות (Non-GAAP) בשנת 2011 צמחו ב-14.7% ל- 797.7 מיליון דולר מ-695.3 מיליון דולר בשנת 2010.

לאחר שאמש פרסמה זינגה (סימול: ZNGA) את דוחותיה הכספיים אמש, היום היא חוטפת הורדת המלצות מ-3 אנליסטים בכירים בברקליס ובבתי השקעות נוספים. בחברת ההשקעות אברקור, חתכו את המלצותיהם לגבי חברת משחקי הרשת להמלצת "החזק", והאנליסט רוברט ביירד מברקליס אף עידכן את המלצתו ל"מכירה" לעומת המלצתו הקודמת שהייתה "קנייה".

גיוון אימג'נינג דיווחה גם היא על דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2011, כאשר היא מציגה עלייה הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. הכנסות החברה לרבעון הרביעי הסתכמו ב-48.5 מיליון דולר - עלייה של 8% לעומת 44.9 מיליון דולר הכנסות ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי (על בסיס non-GAAP) הסתכם ב-7.7 מיליון דולר (או 0.25 דולר למניה) - זינוק של 33% ביחס לרווח נקי של 5.8 מיליון דולר (או 0.19 דולר למניה) אשתקד.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]