מנכ"ל אל-על: "לא מצליחים להיכנס לברית התעופה כי אנחנו יהודים"

מנכ"ל אל-על: החברה לא מתקבלת לבריתות בין חברות תעופה, ולכן יכולת המענה שלה בעת שיבושים מוגבלת ■ ח"כ אחמד טיבי: "זה לא מצדיק את הפקרת הצרכן"

הצעת החוק לפיצוי וסיוע נוסעי חברות התעופה עוברת הילוך: היום (ד') החלה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, להכין את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. כנגד הניסיונות לכונן מערך פיצויים מוסדר טען מנכ"ל אל-על, אלוף (במיל') אליעזר שקדי, כי יכולתה של החברה לפצות את הלקוחות מוגבלת לעומת חברות אחרות בעולם.

הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות-מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. ההצעה עומדת כבר זמן ארוך בלב לחצים מצד החברות ומעוררת מחלוקות סביב הניסוח.

"מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר בכנסת", אומר ח"כ טיבי, "הציבור מחכה לו כבר יותר מדי זמן, לכן אני מקווה שלא ניתן יד לניסיונות לעכב את סיום החקיקה".

במהלך הדיון הסביר שקדי כי בעולם התעופה קיימות 3 בריתות גדולות המונות 2,500-4,000 מטוסים בכל אחת, מה שמספק לחברות המשויכות להן למצוא פתרונות בתוך מערך רחב של טיסות ונתיבים.

לדבריו, לכל חברות התעופה הישראליות יש לא יותר מ-45 מטוסים, והיכולת של כמות כזו להתמודד עם עיכובים היא פחותה בהרבה מיכולת של קבוצה שיש בה 4,000 מטוסים.

"אנחנו לא מצליחים להיכנס לשום ברית ולא מסיבות כלכליות, אלא בגלל שאנחנו יהודים", אמר שקדי. ח"כ טיבי הגיב על הדברים ואמר: "כשהגעתי לפה בבוקר ידעתי שאתם יהודים. אני חי עם העובדה הזו כל יום, אבל החוק משרת את כל האוכלוסייה".

"כשללופטהנזה יש בעיה, יש להם פתרונות אחרים רחבים יותר", אמר שקדי. ח"כ טיבי אמר בתגובה: "זה לא מצדיק את הפקרת הצרכן; כשיש עיכוב צריך לפצות". שקדי הבהיר כי הוא לא כופר בעיקרון הזה, אך שב וטען כי בישראל יש שדה-תעופה אחד עם מסלול נחיתה אחד, והיכולת לתת מענה חלופי היא מוגבלת.

עוד התייחס שקדי להחלטה לקבוע איחור של 8 שעות כביטול טיסה. לדבריו, בעולם אין הגדרה דומה הקובעת כי איחור מסוים יהפך לביטול - וההצעה מחמירה בנושא הזה באופן קיצוני.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, הזכירה כי הטענות הללו עלו במהלך הכנת החוק לקריאה ראשונה, וחברי הכנסת החליטו להקל על חברות התעופה ולקבוע רף של 8 שעות איחור שייחשבו לביטול, שהיה גבוה יותר מההצעה המקורית שעמדה על 6 שעות.

היו"ר שאמה-הכהן הציע כי שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה.

הוועדה אישרה את הצעת היו"ר ודחתה הצעה של ח"כ דוד אזולאי, שביקש להשאיר את ההחלטה בידי שר התחבורה, באישור ועדת הכלכלה ובהתייעצות עם שר התמ"ת.

בתום הדיון הודיע היו"ר שאמה-הכהן כי מאחר שמדובר בהצעת חוק צרכנית וחשובה ממדרגה ראשונה, הוועדה תמשיך להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בהקדם, על מנת לסיים את החקיקה במהרה.