סיגריות של עשירים

סדר עדיפות לאומי חדש: ממתי חינוך חינם לגיל הרך חשוב יותר מהדיוטי פרי בנתב"ג?

1. חברי ועדת הכספים של הכנסת הציגו בשבוע שעבר עוד מופע סוריאליסטי ובעיקר מביש. הפעם הם דחו, בפעם השנייה, את ההחלטה לבטל את הפטור ממס על חבילת סיגריות שנייה בדיוטי פרי. הפטור הזה אמור להניב עוד 200 מיליון שקל לקופת המדינה, ונועד לממן חלק מהמלצות טרכטנברג, לרבות חוק חינוך חובה חינם - שעלותו 1.3 מיליארד שקל בקירוב, ואושר כמה דקות לפני כן.

2. קצת כלכלה: מדובר באחד הפטורים הרגרסיביים ביותר הקיימים כיום במערכת המס הישראלית. זאת, משום שעל-פי נתוני הלמ"ס, מרבית הצרכנים בדיוטי פרי (רוכשי שירותי נסיעות לחו"ל) שייכים לעשירונים העליונים (ראו גרף), כך שמדובר בהטבה לעשירים.

יתרה מזו, ההטבה איננה מתקבלת באופן מלא על-ידי אותם אזרחים עשירים, אלא מנותבת בחלק לא מבוטל לקופה של מפעילת הדיוטי פרי, חברת ג'יימס ריצ'רדסון, המנצלת את העובדה שהביקוש לטבק קשיח לחלוטין כדי לגלגל את רוב ההטבה לעצמה.

ועוד דבר: פטור ממס מהווה תמריץ כלכלי ממדרגה ראשונה, ואין שום סיבה שמדינת ישראל תתמרץ שימוש במוצר שגורם לסרטן ומחלות לב כרוניות ומקדים בהרבה את אובדן כושר העבודה.

חשוב לציין כי באירופה הורידו זה מכבר את הפטור לפאקט אחד בלבד, ומספר מדינות ביטלו אותו כליל. רק אצלנו נותר הפטור על שתי פאקטים על כנו.

3. אלא שבכנסת ישראל, לוגיקה, צדק ושכל ישר לחוד - והחלטות לחוד. כמה קבוצות אינטרס הצליחו לשכנע, שוב, את חברי הכנסת שלא לאשר את המהלך. בראש ובראשונה, מדובר בלוביסטים ובכל מיני שליחים, שגם אחרי תחקיר "עובדה" והצעדים שנקט בעקבותיו יו''ר הכנסת, רובי ריבלין, ממשיכים לעשות ככל העולה על רוחם, תוך צפצוף מתמשך על המחוקק.

בין השאר, מי ששלח שליחים הייתה רשות שדות התעופה, שמקבלת אחוזים על מכירות הדיוטי פרי, וזכורה בתודעתנו בעיקר עקב דוח מבקר המדינה שחשף נפוטיזם חסר תקדים, ודוחות אגף הממונה על השכר, שחשפו חריגות שכר אסטרונומיות.

4. ואולם האחריות על המחזה המביש חייבת ליפול על חברי ועדת הכספים, שמפגינים פעם אחר פעם חוסר אחריות וציניות מדאיגים ומשוללי רסן.

אז לעיון האזרחים, הנה הרשימה של חברי הכנסת שרוצים לשמר את האינטרסים של הדיוטי פרי, ואף ביקשו לסנגר עליו: שי חרמש (קדימה), שהיה הנחוש מכולם; ציון פיניאן (ליכוד); רוברט אילטוב (ישראל ביתנו); וכמובן היו"ר, משה גפני (יהדות התורה), שכשהוא רוצה להעביר פטורים מסוימים, הוא יודע בדיוק איך לעשות את זה - ואף בישיבה אחת.

וכדי להבין את גודל הציניות: ביום שלישי בשבוע שעבר קיימה הוועדה דיון מיוחד לרגל היום למאבק בעוני, שבו קראו חבריה ל"שינוי מגמה במדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל, כך שהמדינה תתבלט לא רק בצמיחה ובהישגים כלכליים, כי אם גם בהישגים חברתיים וכלכלה צודקת". זה לא מנע מאותם חברים להנציח ביום שני הטבות, כדי שהעשירים ייקנו סיגריות יותר בזול מהעניים.

אז מה הם טענו בדיון, לפי הודעת דובר הועדה? חרמש, למשל, סבר כי "'הרווח של המדינה' מהמהלך מתקזז בשל הקטנת הרווחיות של החנויות" ו"צו מעין זה לא יצמצם את השימוש בסיגריות'". פיניאן, מנגד, "הביע חשש מפגיעה בעובדי רשות שדות התעופה וחנויות הדיוטי פרי".

5. חברי הכנסת ממשיכים לברוח מאחריות, ומקביעת סדר עדיפויות ברור, שבו חינוך חובה חינם לגיל הרך חשוב יותר מהדיוטי פרי. ייתכן כי חלק מהם כבר מתכנן לייעד את התוספת השמנה במשכורת שאושרה באחרונה לנסיעה הבאה לחו"ל, וחוששים שהחוויה לא תהיה מושלמת בלי הדיוטי פרי. אז אפשר להירגע, הדיוטי פרי לא ייסגר.

הוצאות על עישון ונסיעות לחול
 הוצאות על עישון ונסיעות לחול