הישג למכרז החממות: 300 משתתפים בכנס של התמ"ת

יוסי סמולר: "קשה להביא את קרנות ההון סיכון הישראליות להשקעה בחברות מיד לאחר סיום החממה, אך זכייני החממות יצירתיים והם הביאו בעבר משקיעים שונים"

300 מתעניינים הגיעו אמש לכנס שערכו מנהלת החממות ומשרד המדען הראשי בתמ"ת. במהלך הכנס הוצג פרויקט החממות בפני משתתפים פוטנציאליים במכרז.

בכנס הציג ראש תוכנית החממות יוסי סמולר את השינויים שנערכו בתוכנית החממות, על מנת לסייע לזכיין. בחודשים הקרובים ייערך מכרז להפעלת חמש חממות. סמולר ציין כי מנהלת החממות משקיעה מחשבה רבה בהפיכת התוכנית לאטרקטיבית יותר לזכיינים. כך למשל, ציין כי תוכנית החממות מעבירה מענקים לחברות החממה ולא לזכיין. המשמעות: גם במקרה של הצלחה הזכיין אינו צריך להחזיר כסף למדינה.

סמולר התייחס גם להיקף ההון העצמי שנדרשים המשתתפים במכרז להציג - שעומד אמנם על 5 מיליון דולר לעומת 2 מיליון דולר בעבר, אך למשך שמונה שנים ולא שלוש כבעבר. הוא הסביר שהזכיינים נדרשים להציג ערבות למשך שנה אחת קדימה והוסיף שהמדינה הסירה חלק מהדרישות שהציגה בעבר.

"הזכיינים אמנם צריכים להמשיך להשקיע בחברות החממה כדי לשמור על חלקם", אמר סמולר, ו"בלי שיוכלו לעשות זאת, ייתכן שיתקשו להרוויח. עם זאת, הם לא חייבים להשקיע לבדם. הם יכולים להשקיע לצד גורמים אחרים, אם בצורה של קרן משותפת או על-ידי גיוס של משקיעים לכל חברה. אנחנו מסייעים בכך".

הוא הוסיף כי "קשה להביא את קרנות ההון סיכון הישראליות להשקעה בחברות מיד לאחר סיום החממה, אך זכייני החממות יצירתיים והם הביאו בעבר משקיעים שונים".

מנהלת החממות תענה על שאלות של המשתתפים במכרז עד ה-1 במארס, כאשר את ההצעות ניתן יהיה להגיש עד לסוף אותו החודש. תיבת ההצעות תיפתח ב-1 באפריל.

המדען הראשי אבי חסון אמר: "תוכנית החממות מהווה מרכיב עיקרי במכלול הכלים שמעמידה לשכת המדע"ר לטובת פיתוח וקידום של התעשייה עתירת הידע בישראל. העקרונות שבבסיס הרפורמה בתוכנית החממות נקבעו לאחר עבודה מאומצת ומחקר מעמיק ובין היתר כוללים גם אינפוטים שקיבלנו ואנחנו ממשיכים לקבל מהשוק לרבות מהחברות ומזכיינים קיימים וממשקיעים אחרים. ההליך החדש כולל מרכיבים רבים שהופכים את קבלת הזיכיון לניהול חממה לאטרקטיבי יותר משהיה עד כה. הצלחת האירוע מעידה על ההתעניינות בתוכנית".