דירקטוריון חח"י יאשר היום הסכם הגז עם "תמר"

שמעון אקהאוז, הדירקטור שהתנגד להסכם, התפטר אמש במיידית ■ חתימת ההסכם, בהיקף מינימלי של 8 מיליארד דולר, תאפשר לקבוצת דלק לממן את פיתוח "תמר" עם הבנקים הזרים ■ מו"מ אינטנסיבי בין החברה לישראל לשותפויות "תמר"

דירקטוריון חברת החשמל צפוי לאשר היום (ה') את הסכם הגז עם שותפויות "תמר" לאחר התפטרותו הדרמטית של המתנגד העיקרי להסכם בדירקטוריון אמש.

חתימת ההסכם, בהיקף מינימלי של 8 מיליארד דולר, תאפשר לקבוצת דלק לממש את הסכם המימון לפיתוח "תמר" עם הבנקים הזרים. חתימת ההסכם תאפשר לחברת החשמל להקדים את החברה לישראל המנהלת בימים אלה מו"מ אינטנסיבי לרכישת כמות המוערכת בין 1.5 ל-2 BCM. כפי שדווח אתמול ב"גלובס", "תמר" לבדה לא תוכל לספק את מלוא הדרישות של כל הלקוחות בישראל, זאת בשל מגבלות הקיבולת של הצינור המוליך את הגז ליבשה - מגבלות שלא ייפתרו לפני הולכת צינור נוסף, ב-2015 לכל המוקדם.

אבן הנגף האחרונה שנותרה לפני חתימת ההסכם הוסרה אמש במפתיע כשהדירקטור שהוביל את ההתנגדות להסכם הודיע על התפטרותו המיידית. כפי שנחשף ב"גלובס" נדחתה לפני שבועיים ברגע האחרון הצבעה על אישור ההסכם עם "תמר" לאחר שהועלתה טענת ניגוד עניינים נגד שמעון אקהאוז, חבר הדירקטוריון המשמש כמנכ"ל חברת סטרלינג שבשליטת קבוצת IDB. אקהאוז העביר להנהלת חברת החשמל לקראת הישיבה רשימה ארוכה של הסתייגויות מנוסח ההסכם בנושאים כמו מנגנון ההצמדה של מחיר הגז ומשך ההסכם. אקהאוז סרב לפסול את עצמו גם לאחר שנטען כי הוא נגוע בניגוד עניינים ובהתייעצות עם יו"ר הדירקטוריון יפתח רון-טל הוחלט לדחות את ההצבעה עד לבירור יסודי של הסוגיה.

ל"גלובס" נודע כי רשות החברות הממשלתיות הכריעה נגד אקהאוז במחלוקת וכי צעד זה הוא שהביא את אקהאוז להחלטת ההתפטרות. קודם לכן קבעה חוות דעת משפטית שהזמינה חברת החשמל מעו"ד שוקי חורש שותף במשרד ש. הורביץ כי אקהאוז היה צריך לפסול את עצמו. אקהאוז סרב לקבל את מסקנות חוות הדעת והציג חוות דעת מטעמו שלפיה פעל כשורה. ואולם עו"ד אביגיל זרביב היועצת המשפטית של רשות החברות הממשלתיות שהתבקשה להכריע במחלוקת קבעה כי היה על אקהאוז לפסול את עצמו. זרביב ציינה כי אקהאוז רשאי להציג בפני הדירקטוריון את עמדתו המקצועית לגבי ההסכם בתנאי שלא ישתתף בדיון ובהצבעה על אישורו.

בעקבות כך הודיע אתמול אקהאוז לרון-טל על התפטרותו לאלתר. רון-טל הודיע אמש על התפטרותו של אקהאוז לכל חברי הדירקטוריון. במכתב, גילה רון-טל כי ביקש מאקהאוז לחזור בו ולא להודיע על התפטרותו לשרים הממונים על החברה. רון-טל ציין כי אקהאוז הוא מחברי הדירקטוריון הבולטים שתרם רבות מניסיונו העסקי וכי בכוונתו לפעול כדי לשכנע את אקהאוז לחזור בו מהחלטתו.

ההסכם עם שותפויות "תמר" אושר עקרונית בדירקטוריון ב-18 לדצמבר אך הדירקטוריון התנה את אישורו הסופי בהוספת שני תנאים שיבטיחו לחברת החשמל את מחיר הגז הנמוך ביותר בשוק. הממונה על ההגבלים פרופ' דיוויד גילה קבע כי הדרישות מהוות הסדר כובל לכאורה ובכך שמט את הקרקע מתחת לדרישה.

ההסכם הוא ל-15 שנה החל ממועד תחילת ההזרמה של הגז מתמר. ההסכם מבטיח לנובל אנרג'י, קבוצת דלק, ישראמקו ואלון גז כי חברת תרכוש מהן גז בהיקף כספי שלא יפחת מ-8 מיליארד דולר. כמות הגז הבסיסית בהסכם הועמדה על 3 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה אך בידי חברת החשמל עומדת האופציה להגדיל את הכמות ל-5 BCM בכפוף לפיתוח שלב ב' של תמר שבו יונח צינור נוסף לאשקלון.