גלאון: לבדוק את המבצע של "מעריב" שמציע תווי קנייה בשופרסל

טוענת בפנייה לממונה על ההגבלים: נוצר חשש לסבסוד צולב שיוצר הסדר כובל, שכן "מעריב" ושופרסל נמצאים בבעלות קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, בבקשה כי יבדוק האם מבצע המנויים של "מעריב", שמציע תווי קנייה ברשת שופרסל, פוגע בתחרות.

במכתב ששיגרה לממונה אתמול (ד') טוענת ח"כ גלאון כי המבצע - שבו מי שרוכש מנוי לעיתון "מעריב" מקבל תווי קנייה לרשת שופרסל בשווי 400 שקל - מעלה חשש לסבסוד צולב שיוצר הסדר כובל, שכן "מעריב" ושופרסל נמצאים בבעלות קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר.

‏"מדובר בהטבה נדיבה במיוחד, המגלמת הנחה של 33% משווי המנוי עצמו, שעלותו 1,200 שקל לשנה, וערכה פי ארבעה מעלות מינוי לחודש", כתבה גלאון בפנייתה לממונה, והוסיפה כי "כידוע, עיתון 'מעריב' וחברת שופרסל נשלטות על-ידי נוחי דנקנר. מבצע חריג זה, ודיווחים נוספים על קשרים בין שני הגופים (לדוגמה, שימוש של שופרסל בשירותי הדפוס של מעריב), מעלים את החשש שההצעה הנוכחית מקיימת מאפיינים של סבסוד צולב בין חברות, הנמצאות בבעלותו של דנקנר".

‎‎‏"הציבור נפגע"

‏ח"כ גלאון הסבירה הבוקר (ה') כי "ההטבה הגדולה - בשיעור כפול משל המתחרים - מתאפשרת בגלל שדנקנר מחזיק גם בעיתון וגם בנכסים ריאליים בהיקפים אדירים. בטווח הקצר המנויים מרוויחים, אך בטווח הארוך הציבור הוא זה שנפגע, מכך שעיתון מרכזי בישראל לא מבקר את התנהלות חברותיהן של בעל השליטה בו, שנעשית על חשבון חסכונותינו".

לדברי יו"ר מרצ, ועדת הריכוזיות המליצה על הפרדה בין אחזקות ריאליות לפיננסיות - אך לא טיפלה במצב, שבו איש עסקים מחזיק באחזקות ריאליות ובכלי תקשורת, כמו במקרה של דנקנר ו"מעריב".

"מחר, ברשת שופרסל יכול להתקלקל הקוטג', וקוראי 'מעריב' לא יידעו מזה. יהיו כאלה שיגידו שזה סיפור קטן. אני רוצה לומר שזה יותר מסוכן. דנקנר עומד בראש אי.די.בי ומחזיק נכסים בשווי של יותר מ-80 מיליארד דולר. זה לא הגיוני", אמרה גלאון.

‏‏"אני קוראת לוועדת הריכוזיות למנוע אחזקות צולבות בכלי תקשורת ובנכסים ריאליים", סיכמה ואמרה יו"ר מרצ. "מקרה נוחי דנקנר מדגים שגוף תקשורת שנקנה על-ידי בעל הון אינו יכול לבקר כראוי את התנהלותו ועלול להפוך למכשיר בשימוש בעל השליטה".

‏יו"ר דירקטוריון "מעריב", דני יעקבי, אמר בתגובה לדברים כי "גם 'ידיעות אחרונות' יצאו במבצע דומה לפני כמה חודשים עם רשת מגה. אני לא רוצה להיכנס לנושא הריכוזיות; הרדיפה של ח"כ גלאון שיבשה את שיקול-דעתה, ואלה הם קטעי-קטעים של המחשבות שלה".

‏נזכיר כי בדצמבר האחרון הודיעה קבוצת "מעריב" כי היא מנהלת משא-ומתן עם שופרסל לקראת עסקה, שבה תעניק לשופרסל שירותי הדפסה של מוצרי דפוס שונים. היקף העסקה הוערך ב-6.5 מיליון שקל לשנה. נציין כי עדיין לא נחתם הסכם מחייב בין הצדדים, ואין וודאות באשר לעסקה, לעיתויה, להיקפה ולתנאיה. ‏‎‎‏