ייצוגית: "ביצים מטורקיה משווקות כביצים מתוצרת ישראל"

ייצוגית ב-334 מיליון שקל נגד תנובה וספקיות ביצים אחרות: "הדבר מעמיד את הצרכנים הישראליים בחשש לסיכון בריאותם, כיוון שהפיקוח הווטרינרי בטורקיה ירוד"

חברת תנובה מייבאת ביצי מאכל מטורקיה וממדינות אחרות ומשווקת אותן בארץ כאילו היו ביצים מתוצרת ישראל, והדבר מעמיד את הצרכנים הישראליים במצב של חשש לסיכון בריאותם - כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית בסך כ-334 מיליון שקל שהוגשה הבוקר (ה') נגד תנובה לבית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה.

חברות נוספות שמשווקות ביצי מאכל בישראל ונתבעות בייצוגית בגין עילות דומות הן גליקסמן שיווק ביצים, ביצי כפר ריכוז ושיווק תוצרת הלול, וחברת מ. לסר.

"עניינה של התביעה הייצוגית הוא הפרה על-פי דין. הנתבעות לא מסמנות את מדינת היבוא על ביצי המאכל שמיובאות על-ידן לישראל, ואלה מוחתמות על-ידן במכון המיון ומשווקות כביצים תוצרת ישראל, וכך נחזות להיות ונמכרות לצרכן כביצים ישראליות לכל דבר ועניין", טוען התובע הייצוגי, אייל גולדברג מקיבוץ רבדים, באמצעות עורכי הדין דרור שרמן, ליאור לנדאו ותומר לוי ממשרד שרמן, לנדאו את שיץ, עברי.

לדבריו, תנובה ויתר החברות מבצעות בכך עוולה של "הטעיה צרכנית חמורה, שמעמידה את הצרכן הישראלי במצב של חשש לסיכון בריאותו ושוללת ממנו את האפשרות לבחור לצרוך ביצה ישראלית, תוצר של המשק החקלאי הישראלי, הנתון לפיקוח תברואתי וטרינרי הולם".

את האחריות למחדל הנטען בשיווק הביצים מטיל גולדברג לא רק על החברות שמשווקות ביצי מאכל, כי אם גם - ואולי בעיקר - על משרד החקלאות ומועצת הלול, שלדבריו אינן מפקחות על יבוא הביצים ושיווקן בישראל. "התביעה הייתה מוגשת גם כנגד משרד החקלאות ומועצת ענף הלול, אלמלא היו אלה זוכים לחיסיון מפני תביעה ייצוגית", כתב גולדברג בבקשה וציין כי הוא שוקל להגיש עתירה מינהלית מתאימה נגדן.

גולדברג מוסיף וטען כי התנהלות החברות שמשווקות ביצי מאכל, ובהן תנובה, מקבלת חומרה ומשנה תוקף לאור העובדה שביצי המאכל המיובאות ומשווקות במסווה של ביצים תוצרת ישראל מיובאות ברובן מטורקיה, "שהנה מדינה שהפכה בשנים האחרונות למדינה עוינת לישראל, שרמת הפיקוח הווטרינרי בה נחותה מזו הנהוגה בישראל".

עוד נטען בבקשה, בין היתר, כי הביצים המיובאות לישראל מטורקיה וממדינות אחרות מטלטלות לכאן על גבי משאיות לא מפוקחות במשא יבשתי שנמשך שנים, וכי והדבר מגביר את הסיכון שאכילתן תגרום למחלות.

גולדברג הוא תושב קיבוץ רבדים, נשוי ואב ל-3 ילדים, שמגדיר את עצמו בבקשה כ"איש משפחה אשר מונה 5 נפשות, שרוכש, כמו כל בית בישראל, ביצי מאכל כעניין שבשגרה".

לטענתו, בדרך מקרה נודע לו לפני כ-10 חודשים כי חלק מהביצים שהוא רוכש הן לא מתוצרת ישראל. גולדברג מוסיף וכותב בבקשה כי כשנודע לו הדבר הוא חש תסכול וזעם והחליט לבדוק את העניין.

"מרגע היוודע לו דבר היותר הביצים מיובאות, קל וחומר מטורקיה, עלתה בקרבו חמה ותחושת סלידה ותסכול רב על כי הולך שולל ונרמסה ברגל גסה זכות יסוד שלו, הלוא היא האוטונומיה שלו כצרכן לקבוע מה יכניס לפיו וממה ימנע", כתב גולדברג בבקשה. בהמשך, ובעקבות תחושותיו הקשות, החליט גולדברג להגיש את הבקשה לאישור ייצוגית.

מתנובה נמסר בתגובה כי החברה טרם קיבלה את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה. "כשנקבל את התביעה נלמד אותה ונגיב לה", נמסר מתנובה.