מבחן דרכים: טויוטה אוונסיס לא מנסה להסעיר את הרגשות

עם מראה סולידי וידידותי לעין, כמה שיפורים קוסמטיים קלים ומחיר סמלי מתחת למחיר הארכי-יריבה - הטויוטה אוונסיס החדשה מכוונת במדויק אל לב הקונצנזוס

לפני מספר שנים הזדמן לי להאזין להרצאה של מנהל בכיר באחת מיצרניות הרכב הגדולות. נושא ההרצאה היה "כיצד הופכים רכב לרב מכר". זו הייתה הרצאה חוצבת להבות. "מכונית היא לא מקרר", אמר האיש בלהט. "היא מוצר אמוציונלי, שמטרתו לעורר רגשות וללבות יצרים. היא צריכה לפנק את חושי הראייה, המישוש והשמיעה של הלקוח, להדהים אותו בחדשנותה ולהפוך למושא תשוקתו". כדוגמה הציג האיש כמה דגמי רכב, אמוציונליים ללא ספק, שעליהם היה חתום.

אבל בפועל, הסטטיסטיקה הגלובלית של התעשייה מלמדת כי מה שהופך דגם רכב לרב מכר ולפרת מזומנים הוא הפילוח הסוציו-אקונומי הגלובלי. הנתונים ברורים: הרוב המוחלט של הלקוחות שיכולים להרשות לעצמם לקנות רכב חדש, הם משפחות בגילאי 30 פלוס, שלרוב כבר עברו את השלב שבו אמוציות משפיעות על הבחירה שלהן והן מסתמכות על הרציונל. רכבים אמוציונליים טובים לפלחי נישה כ"תבלין" תדמיתי, אבל את עיקר המכירות של תעשיית הרכב העולמית מייצרים כלי רכב רציונליים, שהם לרוב גם משעממים.

אוונסיס של טויוטה היא דוגמה קלאסית. כל הדורות של המכונית נראו כאילו תוכננו על-ידי מחשב והתאפיינו בעיצוב חוץ ופנים סופר-שמרני ובביצועים דינמיים, שהתכנסו בדיוק רב אל הממוצע המקובל בפלח בתקופתן. אבל הדורות השונים של המכונית עברו בארץ ללא קושי 600 אלף ק"מ ויותר כניידות של משטרת התנועה וכרכבי בכירים בצי הרכב הממשלתי, והמשיכו לייצר ערך לבעליהן גם ביד החמישית והשישית.

הרציו לפני הליבידו

גם הדור האחרון של אוונסיס, שנחת בחודש שעבר בארץ לאחר מתיחת פנים, לא מנסה להסעיר רגשות. למכונית מראה סולידי וידידותי לעין, שנוטה להישכח זמן קצר לאחר שהתרחקת ממנה. לדגם 2012 נוספו כמה שיפורים קוסמטיים קלים, כולל שורה מהודרת של נורות LED שמקשטת את פנסי החזית נוסח אאודי, אבל המסר הוא: והצנע לכת.

גם תא הנוסעים מציב את הרציו לפני הליבידו. לוח המחוונים משלב טכנולוגיה אנלוגית עם צג מידע דיגיטלי במבנה מוכר, עמדת הפיקוד המשנית מאורגנת למופת, וההגה החדש משלב שלל מתגי פיקוד שנמצאים במקום ראוי וחזוי. זו מכונית שאתה יכול לנהוג בה מיד עם הכניסה אליה, מבלי להפעיל יותר מדי את הראש. בקיצור, טויוטה. החידוש המרכזי ברשימת האבזור התקני של מודל 2012 הוא מסך מגע צבעוני ששולט על הטלפון, מערכת הבידור, האקלים וכדומה, ותומך בחיבור מערכת ניווט. העסק מתפקד היטב, כמו במערכת המקבילה שפגשנו ביאריס החדשה, והיא ללא ספק תהיה אמינה יותר בטווח הארוך משלל המערכות המקבילות שמותקנות בשיטת קדח-והדבק.

מרווח הפנים, שנותר ללא שינוי, מציע חלל שימושי ומכובד לארבעה-חמישה נוסעים, עם מרחב תנועה מוצלח במיוחד מאחור הודות לרצפה השטוחה לחלוטין. אין לנו תלונות ביחס לתא המטען, שמציע קצת יותר מ-500 ליטר, וגם לא לאיכות הייצור והגימור. המכונית מרגישה סולידית, מבודדת היטב מרעשי חוץ ומנוע ונטולת חספוסים מסוג כלשהו.

מכוילת במדויק לממוצע

אחת מנקודות החוזק של טויוטה כיצרנית גלובלית עם מרכזי פיתוח בכל העולם, היא היכולת להתאים את המכוניות במדויק לטעם הלקוחות. סעו בקאמרי האמריקנית ואחר כך באוונסיס האירופית, ותתקשו להאמין שאותה יצרנית חתומה על שתי היצירות. לאוונסיס התנהגות כביש מלוטשת עם היגוי מאוזן היטב, תנודות מרוסנות של המרכב על כבישים מפותלים ויציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות. זו מכונית בטוחה ונעימה לנהיגה, שאומנם לא מפתה את הנהג להשתובב ולא מכניסה את המושג FUN ללקסיקון שלה, אבל גם לא מנתקת את הנהג מתהליך הנהיגה ולא מפתיעה נהגים לא-מיומנים.

גם נוחות הנסיעה נוטה יותר לכיוון אירופי-קשיח מאשר לספיגה הרכה והמתנודדת של קאמרי. כבישים עירוניים משובשים עלולים להקפיץ את הנוסעים, אך על רוב סוגי האספלט הספיגה בוגרת ודומה לזו של המתחרות האירופיות המקבילות.

כבעבר, גם ביצועי המנוע מכוילים במדויק לממוצע בפלח. המנוע, שעבר באחרונה עדכונים, מייצר 152 כ"ס ומאיץ את מאפס ל-100 קמ"ש ב-10 שניות בדיוק. תחושת הדחף בהאצה לא תרגש את הנהג, אך גם לא תאכזב אותו בעליות או ביציאה מרמזורים והמהירות נצברת בקצב מכובד.

צל"ש מיוחד מגיע לתיבת ההילוכים הרציפה, שהיא ללא ספק הטובה מסוגה שפגשנו עד כה. במודל החדש היא עברה עדכון נסתר מהעין, שמעניק לה תגובה מיידית וזריזה בעת האצה והעברות הילוכים חלקות, שמצליחות לטשטש היטב את הנטייה של תיבות כאלה למתוח את סיבובי המנוע כלפי מעלה בעת האצה אגרסיבית. חבל רק שטויוטה ויתרה על האופציה של מתגי שליטה ידנית מההגה בתיבת ההילוכים. צריכת הדלק בנהיגה נמרצת נעה סביב 12 ק"מ לליטר, נתון מכובד בהחלט.

טויוטה אוונסיס מודל 2012 עולה 158 אלף שקל, הפרש קטן אך סמלי מתחת למחיר של הארכי-יריבה מאזדה 6, שבה תוספת של מסך מולטימדיה תקפיץ את המחיר בעוד אי אלו אלפי שקלים. מחיר זה מכוון במדויק אל לב הקונצנזוס של פלח מכוניות המנהלים בציי הרכב. מכונית שמרנית ונטולת רגש? תספרו את זה ללקוחות שמחליפים אוונסיס אחת רק באוונסיס חדשה יותר, או לאירופים שרכשו בשנה שעברה 150 אלף יחידות כאלו.

טויוטה אוונסיס
 טויוטה אוונסיס

המתחרות

יונדאי i40

i40 החדשה תנסה להרחיב את אחיזת יונדאי בפלח, עם עיצוב חד וזורם. היא אחת הגדולות בקבוצה: 4.74 מ' אורך ו-2.77 מ' בסיס גלגלים. המנוע יהיה 2 ליטר בהספק 177 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. אפשר לצפות לתמחור אגרסיבי.

שברולט מאליבו 2013

מאליבו החדשה קצרה יותר, אך מרווחת לא פחות. עם עיצוב בין-לאומי ושלדה עדכנית היא מנסה לפנות גם לאירופה. היא מצוידת במנוע חדש עם 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 190 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

מאזדה 6 2013

6 החדשה, המכונית הנמכרת ביותר בפלח. מדגם התצוגה בז'נבה עולה, שעיצובה יהיה אגרסיבי וספורטיבי יותר, עם דמיון לאאודי A7. היא תוצג עם מנוע חדש בהספק 160 כ"ס ותיבה אוטומטית מתקדמת מפיתוח מאזדה