אטיאס: "המחירים שמשלמים על הקרקעות חזרו לשפיות"

בנק מזרחי-טפחות כינס הערב (ה') בת"א את כנס הנדל"ן והמימון 2012 ■ אטיאס, יונס, וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית לנושא משכנתאות בבנק - נשאו דברים

בנק מזרחי-טפחות כינס הערב (ה') בת"א את כנס הנדל"ן והמימון 2012. אתר "גלובס" העביר בשידור חי את הכנס.

הכנס התקיים במעמד שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ונשאו בו דברים גם מנכ"ל מזרחי-טפחות אלי יונס וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית לנושא משכנתאות בבנק יעקב רוטר.

אטיאס אמר בכנס כי "השנים האחרונות בשוק הנדל"ן היו מאוד אינטנסיביות. לפני שנה היינו מקבלים מחירים על הקרקעות ששיווקנו ביותר מ-200% בממוצע מהמחירים שביקשנו. אבל בשנה הזאת יש שינוי מגמה בולט בענף. ב-3 השנים האחרונות שיווקנו קרקעות ללמעלה מ-100 אלף יחידות דיור".

"התוצאות של הפעילות שלנו בשלוש השנים האחרונות נראות היטב בשוק בחודשים האחרונים. המחירים שמשלמים על הקרקעות חזרו לשפיות. אנחנו מוכרים קרקע ולא סטנדרט בנייה, את זה היזם מוכר ומשווק. אני מדבר על כל השיפורים שנכנסו בשנים האחרונות ובסוף מייקרים את המוצר הסופי".

עוד אמר אטיאס כי הדבר המשפיע ביותר על מחירי הדירות זה הגדלת היצע הקרקעות. המדינה בוודאי צריכה להרוויח כסף אבל בסוף הקרקע היא גם של האזרחים ולכן צריך להלביש על זה מוצרים נוספים כמו דיור להשכרה.

"יש לנו מכרזים שנמצאים באתר המינהל לבנייה להשכרה באזורי ביקוש וצריך לדאוג שזה ישתלם ליזמים. מדוע שהכסף של המוסדיים יושקע בחו"ל ולא בפרוייקטים בארץ? הראשונים שירוויחו מזה הם שוכרי הדירות כי נקבע קריטריונים קשיחים כמו למשל שאי אפשר לשנות שכר דירה במשך 10 שנים אם השוכר משלם בזמן".

בנוגע לדיור בר השגה אמר אטיאס כי "מאז קום המדינה אין חוק או קריטריונים ברורים לנושא הזה. זה לא צלח כי משרד המשפטים מתנגד לזה בגלל שהוא לא רוצה שהעניין ייעשה בצורה חובבנית. ניסחנו הצעת חוק, שכוללת גם התייחסות לקרקע פרטית. החוק עבר בקריאה טרומית ויושב בוועדת הפנים של הכנסת".

מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס התייחס בדבריו הבנק לחשש ממחנק אשראי במשק, וספציפית בענף הנדל"ן, עקב הצפי להגדלת דרישות ההון מהבנקים על ידי בנק ישראל. לדבריו, "החששות מובנים, אך קרוב לוודאי שמופרזים. כדי שהמערכת הבנקאית תמשיך לבלוט בסטנרדטים בינלאומיים, עליה להתיישר לפי דרישות ההון הבינלאומיות".

"מכל מקום, גם אם לחלק מהבנקים תיווצר מגבלה ביכולת הצמיחה באשראי, הרי שלבנק מזרחי טפחות יש מספיק הון פנוי כדי להמשיך ולצמוח", דברי יונס. "אני קורא מכאן לבעלי העסקים: אם יש לכם עסק טוב, אתם מוזמנים לפנות אלינו. אנחנו נשמח להשתתף במימונו".