עלות ההטבות בדיור בר-השגה: 1.75 מיליארד שקל

ההטבות עדיין לא קיבלו אישור ועדת הכספים או ממשלה ■ בשלב הראשון ישווק משרד השיכון 5,000 דירות ב"מחיר למשתכן" ■ עלות ההטבות בקרקע בפרויקטים של דיור בר-השגה, רק במסלול של "מחיר למשתכן", תעמוד על 750 מ' ש' לפחות

על פי אומדן תקציבי חלקי שנמסר לשר האוצר יובל שטייניץ, עלות ההטבות בקרקע בפרויקטים של דיור בר השגה תהיה 750 מיליון שקל לפחות, רק במסלול של "מחיר למשתכן". עדיין אין אומדן תקציבי של פרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך, שבהם קרקע תשווק בהנחה גדולה. המקור התקציבי של ההטבות ייוודע רק לאחר אישור ועדת הכספים ודיון בממשלה.

משרד השיכון, באמצעות מינהל מקרקעי ישראל, אמור לשווק מנה ראשונה של 5,000 דירות ב"מחיר למשתכן" ומנה ראשונה של 5,000 דירות בפרויקטים להשכרה. ב"מחיר למשתכן" גובה ההנחה המקסימלי הוא 140 אלף שקל לקרקע לדירה, ואילו בפרויקטים להשכרה קיימת הערכה, שגובה ההנחה לקרקע ליחידת דיור, למעט בפריפריה, עשוי להגיע ל-150-200 אלף שקל.

750 מיליון שקל

משרד האוצר מסר: "במסגרת הדיונים בין כלל המשרדים הרלוונטיים בנוגע למסלולים להקמת דיור מוזל על הקרקע של המדינה, הוצגו לשר המשמעויות התקציביות של המסלולים. במסלול 'מחיר למשתכן' מדובר בהנחה מובנית בקרקע של כ-120 אלף שקל ליחידת דיור בממוצע. על כן, בהנחה שבשנה הקרובה ישווקו כ-5,000 יחידות דיור במסלול זה, העלות התקציבית המקסימלית תסתכם בכ-750 מיליון שקל. במסלול 'דיור להשכרה' המחירים שיוצעו על הקרקע תלויים אף הם בשומות (מסלול א) או בגובה שכר הדירה באזור (מסלול ב), וגם כאן מדובר בחוסר להכנסות המדינה ממקרקעין בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה, תלוי בהיקפי יחידות הדיור שישווקו במסלולי השכירות".

לא נמסרה הערכה תקציבית במסלול השכירות, אולם מדובר בסכום הנע בין 750 מיליון שקל למיליארד שקל. גובה ההנחות בקרקע בשני המסלולים יגיע ל-1.5 עד 1.75 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות, שבהן היו שיווקי קרקע מוגברים, מינהל מקרקעי ישראל מעביר לתקציב המדינה כ-4 מיליארד שקל מדי שנה (ועוד מיליארד שקל לקק"ל בגין שיווק אדמותיה).