המלצות למופעים בג'אז חם בתל-אביב

השבוע יתקיים במתחם הסינמטק פסטיבל הג'אז של תל-אביב ■ "גלובס" ממליץ על המופעים הנבחרים

מחר (שלישי) יתחיל "פסטיבל ג'אז תל-אביב", שיימשך עד יום שישי. הפסטיבל יתקיים השנה לראשונה בסינמטק החדש בת"א, ויתארחו בו מוזיקאי ג'אז בולטים מהארץ ומחו"ל.

הפסטיבל מציע שלושה או ארבעה מופעים שונים מדי ערב, שחלקם חופפים בזמנים. ההיצע מגוון מאוד, כך שניתן בקלות לבנות ערב עם שני מופעים מוצלחים. בשישי בצהרים יגיע הפסטיבל לשיאו, עם מופעים החל מהצהרים ועם הפנינג ג'אז ברחבת הסינמטק. במסגרת זו יבוצעו בנוסף להופעות הרגילות גם הופעות חיות, שהכניסה אליהן היא ללא תשלום.

בפסטיבל יהיו 18 מופעים, ביניהם כמה בולטים במיוחד:

רביעיית מרי סטולינגס (ארה"ב-ישראל)

מרי סטולינגס (Stallings) היא זמרת ג'אז אמריקאית נהדרת, עם קול חם ועוטף. סטולינגס היא מוזיקאית ותיקה בת 73, וברזומה שלה מופיעות הופעות עם ענקי ג'אז כמו דיזי גילספי ואחרים. זו תהיה הופעת הבכורה שלה בארץ, במופע ששמו "Remember Love". ילוו אותה נגנים בפסנתר, קונטרבס ותופים. זהו מופע הפתיחה של הפסטיבל, והוא מתאים לאלו שמעדיפים ג'אז רך ונעים.

שלישי 21.2, 20:00

שלישיית הנרי גריימס (ארה"ב)

נגן הבאס הנרי גריימס (Grimes), כיום בן 77, למד בג'וליארד וניגן עם מוזיקאי הג'אז החשובים ביותר. אלא שבשנת 1970, לאחר עשור מטאורי, הוא נעלם לחלוטין מהזירה המוזיקלית וחזר אליה רק כ-40 שנה מאוחר יותר. לאחר חזרתו לפעילות זכה הטריו שלו לתואר "שלישיית הג'אז של השנה" בניו-יורק, והדוגמאות המוקלטות מראות שלבחור באמת יש גרוב יוצא מהכלל. גריימס ינגן במופע בקונטרבס וכינור, ואיתו יופיעו נגני הטריו שלו המנגנים בסקסופונים ותופים.

שלישי, 21.2, 22:30

שלישיית באטיסט טרוטיניון (צרפת)

כמעט במקביל להנרי גריימס יתקיים ביום שלישי המופע "ג'אז מהגדה השמאלית בפריז". יוביל אותו הצרפתי באטיסט טרוטיניון (38), אחד מפסנתרני הג'אז המלהיבים באירופה כיום. טרוטיניון מבצע ג'אז מודרני סוחף, ברמת ביצוע פנטסטית. הוא יופיע עם הטריו שלו, בו חברים נגנים בקונטרבס ותופים.

את השלישייה של טרוטיניון אפשר יהיה לשמוע גם למחרת (יום רביעי בשעה 20:15), במופע משותף עם הסקסופוניסט היהודי-צרפתי דויד אל-מלאק. מופע זה יחבר ג'אז צרפתי מודרני עם מוזיקה יהודית-אנדלוסית.

שלישי 21.2, 22:45, רביעי 22.2, 20:15

שביעיית רוני קיובר (ארה"ב-ישראל)

הסקסופוניסט האמריקאי רוני קיובר (Cuber), 71, הוא סקסופוניסט אגדי שמופיע כבר יותר מ-50 שנה. קיובר מתמחה במגוון רחב של סגנונות, החל בג'אז והמשך במוזיקה לטינית, סול ואפילו רוק. בהופעה בת"א הוא יוביל להקה כלל-ישראלית של כוכבי ג'אז, שתבצע לחנים מוכרים של פסנתרן הג'אז הגדול הוראס סילבר. קיובר יופיע במופע בסקסופון ובריטון, ואיתו נגנים ישראלים בקונטרבס, טרומבון, חצוצרה, סקסופון, תופים ופסנתר.

שישי 24.2, 21:00

"פסטיבל ג'אז תל-אביב". 21-24 בפברואר. סינמטק תל-אביב. מחיר כרטיס: 89-159 שקל. אתר הסינמטק: www.cinema.co.il