ניפוץ הסודיות הבנקאית

משרד האוצר האמריקני פרסם תקנות של חוק, שהכינוי היאה לו הוא "אימפריאליזם משפטי"

משרד האוצר האמריקני פרסם החודש תקנות המשתרעות על 400 (!) עמודים, ליישום חוק הנועץ את המסמר האחרון בארון המתים של הסודיות הבנקאית, שהכינוי היאה לו הוא "אימפריאליזם משפטי".

החוק, המכונה The Foreign Accounts Tax Compliance Act, ובקיצור FATCA, מחייב את כל הבנקים בעולם לחתום על הסכם עם רשות המסים של ארה"ב (ה-IRS) עד ל-20.6.2013.

על-פי ההסכם, ידווחו הבנקים לרשות המסים של ארה"ב, מדי שנה, על כל בעלי החשבונות האמריקניים ועל כל בעלי החשבונות שהם גופים זרים שבהם יש אחזקה אמריקנית משמעותית (לדוגמה, חברות ישראליות שבהן יש אחזקה כזו).

על-פי החוק, נגד כל בנק או מוסד פיננסי שלא יחתום על ההסכם הנ"ל עם ה-IRS, ונגד לקוחות שלא ימסרו את האינפורמציה הנדרשת, יינקטו סנקציות חמורות.

כל בעלי חשבונות הבנק בישראל ובעולם כולו - יחידים, חברות וגופים אחרים, צריכים אפוא להיות ערים לכך שבמהלך החודשים הקרובים הם יידרשו, קרוב לוודאי, על-ידי הבנקים שלהם להצהיר על קיומו או על אי-קיומו של קשר שלהם לארה"ב, ולכך שהימנעות מדיווח מדויק ובמועד עלולה לעלות להם ביוקר רב.

רשות המסים קפצה על העגלה

המהלך אמריקני הנ"ל מצטרף למהלך קודם של ארגון ה-OECD, המבוסס על האמנות למניעת כפל מיסוי בינלאומי. על-פי גישתו של ה-OECD, אמנות אלה מחייבות כיום החלפת מידע גורפת ו"אוטומטית" בין המדינות שהן צד לאמנות. דוגמה להעברת מידע כזה היא העברה יזומה מדי שנה של פרטים על כל חשבונות הבנק שמחזיקים תושבי מדינה אחת במדינה אחרת.

ישראל חתומה על כ-50 אמנות כאלה. על-פי הודעה שפרסמה רשות המסים בישראל, מכוח העברה "אוטומטית" כזו של מידע מדנמרק, החתומה על אמנת מס עם ישראל, "עלתה" רשות המסים בישראל על מספר תושבי ישראל שהחזיקו חשבונות בנק בלתי מדווחים בדנמרק. זאת, לרבות מנהל חברות השקעה שצבר הכנסה לא מדווחת של 5.8 מיליון שקל בדנמרק, ובמהלך חקירתו הודה בהחזקת עוד חשבון לא מדווח בציריך, ובו סכום של 6 מיליון שקל "ליום צרה".

יצוין כי ככל הידוע עד לאחרונה לא "גמלה" ישראל בתחום זה לעמיתותיה לאמנות המס. ישראל לא העבירה להן דיווח "אוטומטי" על בעלי חשבונות בנק בארץ, והיא למעשה המדינה היחידה החברה ב-OECD הנמנעת מדיווח כזה. אך קשה להאמין שישראל תוכל להתמיד במדיניות כזו נוכח העמדה הנחרצת של ה-OECD בנושא החזקת חשבונות במדינות שונות.

רשות המסים בישראל החליטה אשתקד להצטרף גם היא ל"חגיגה", ויצאה בהצעה לנישומים ישראלים ל"גלות מרצון" כספים, רכוש, הון וכו' המוחזקים מחוץ לישראל, שלא דווח עליהם עד עתה, תוך הבטחת "סוכריות" שונות לנעתרים להצעה. זאת, עד יום 30.6.12. בהסבירה את המהלך, הודיעה רשות המסים: "אחד הטעמים לפרסום (ההצעה) בעיתוי הנוכחי הוא קיומם של סממנים להתערערות מעטה החיסיון הבנקאי הנהוג במדינות שונות".

וכך, בהמשך למהלכים שנקטו ארה"ב וה-OECD לניפוץ הסודיות הבנקאית הבינלאומית, קופצת רשות המסים בישראל על העגלה, ומתמרצת את "לקוחותיה" למהר ולחשוף בפניה ב"גילוי מרצון" את הנכסים שהם מחזיקים מחוץ לישראל, ובראש ובראשונה את חשבונות הבנק הזרים שלהם.

הכותב הוא מומחה לדיני מסים, מכללת שערי משפט.