"בהסתכלות לשנת 2013 - מניות התקשורת אטרקטיביות"

גם במגדל שוקי הון לא מתלהבים מסקטור התקשורת החבוט, וממליצים עליו רק לבעלי אורך נשימה

הדעה המקובלת בתקופה האחרונה בשוק ההון היא שההשקעה בחברות התקשורת אינה מומלצת, וזאת גם אחרי שמניות סלקום ופרטנר איבדו עשרות אחוזים משווין. גם אמיר אדר, מנהל מחלקת הסל-סייד במגדל שוקי הון, לא נלהב כרגע במיוחד מהמגזר הזה, אם כי הוא מאמין שלטווח ארוך מדובר בהשקעה טובה.

"חברות התקשורת עוד יתגעגעו לשנת 2011", כותב אדר, בסקירה שהגיעה לידי "גלובס". "אנו רק ב'סוף ההתחלה', כאשר שלב התחרות צפוי להיפתח בקרוב. המשקיעים צריכים יכולת נשימה של שנה וחצי, כי בהסתכלות קדימה ל-2013 המחירים אטרקטיביים. ללא יכולת זו, עדיף לחפש סקטור אחר", הוא כותב.

עונת הדוחות של חברות התקשורת תיפתח השבוע, כשפרטנר שבשליטת אילן בן דב תדווח על תוצאותיה ביום רביעי. סלקום שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר, עדיין לא הודיעה מתי תפרסם את דוחותיה, אך הספיקה לפרסם לפני כמה שבועות אזהרת רווח לרבעון הרביעי, כחלק מדיווח על גיוס אג"ח. גם בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', לא קבעה מועד לדוחות.

"במבט רחב על השוק ניתן לומר כי שבע השנים הטובות, תלוי כמובן מאיזו נקודת השקפה, הסתיימו, וכי 2011 היא כבר התחלה של תקופה חדשה", אומר אדר. "השאלה המתבקשת האם כעת אנו צפויים לשבע שנים שדופות? אנו סבורים שלא, אולם אין ספק שהדרך לשיווי משקל צפויה להיות רצופה באתגרים לא פשוטים לחברות השונות".

אדר מעריך שעוד לפני כניסת המתחרות החדשות בתחום הסלולר, מירס וגולן טלקום, כבר תירשם פגיעה ברווחי חברות הסלולר הוותיקות. לדבריו, החברות צפויות לסיים את 2011 ברמת מרווחים אליה ציפו להגיע רק לאחר החרפת התחרות.

בנוגע לרבעון האחרון הוא מציין כי "הרבעון הרביעי לרוב אינו נושא בשורות בשוק התקשורת. צירוף המילים 'חד פעמי' יופיע מן הסתם ביותר מדוח אחד, כאשר העמסות, ניקיונות והפרשות יוצפו על מנת ליישר את השטח לקראת המהמורות של 2012".

"לבחון הדיבידנדים מחדש"

מכל מקום, גם בנטרול ההוצאות החד פעמיות, אדר סבור שהדוחות פחות רלוונטיים. "גם אם יופיע דוח טוב מהצפוי לחברה זו או אחרת, הרי שמיד תבוא המחשבה 'אבל בשנה הבאה המציאות כבר תהיה שונה'", הוא כותב. במבט לעתיד, אדר מציין שישנה אי ודאות בשאלה מתי ייכנסו לשוק מירס וגולן ובשאלת הפחתת המחירים הצפויה בסלולר; בטלוויזיה הרב-ערוצית הוא צופה יציבות בתוצאות של yes והוט; ובשוק הנייח הוא מעריך שבזק תשמר ואף תגדיל את נתח השוק, לצד צמיחת מנויים בהוט.

המשקיעים בחברות, ובפרט בעלי השליטה בהן, התרגלו לגרוף דיבידנד רבעוני מכובד. אולם לאדר יש המלצה שייתכן שלא תמצא חן בעיניהם: "לאור המציאות המאתגרת, אנו סבורים שיש מקום לבחון מחדש את מדיניות חלוקת הדיבידנד. לדעתנו, טוב יעשו החברות באם יירדו בשיעור החלוקה הרבעוני שלהן, כאשר בתום שנת 2012 יחליטו האם להשלים ל-95% (חלוקת 95% מהרווח כדיבידנד) ואם לאו".

אדר מספק לחברות המלצה נוספת, אותה הוא מגדיר "מבחן השקיפות למול המשקיעים". לדבריו, "ברור שקל לתקשר ולספק תחזיות כשהשמיים בהירים, אולם כשמעונן (או, במקרה של הסלולר, כבר גשום), החשיבות של השקיפות וההתנהלות רק עולה. "בשנה שעברה, פרטנר הפסיקה מסורת של שנים ולא פרסמה תחזית; ובנוגע להתנהלות, די אם נזכיר את אופן פרסום אזהרת הרווח לרבעון של סלקום. בסופו של דבר, חברה שלא תכבד את משקיעיה בתקופה שכזו תיקנס על ידם. על כן, הצעתנו לחברות היא להמשיך/לחדש מתן תחזיות איכותיות בנוגע להכנסות, רווח והשקעות". לדבריו, הציפיות הן ממילא לתוצאות נמוכות, ולכן "גם תחזיות פסימיות אינן צפויות לזעזע את אמות הסיפים".

מגדל
 מגדל