ביו-לייט רוצה לגייס בשנים הקרובות 160 מיליון שקל

פרסמה היום "תכנון הוני אפשרי" לשלוש השנים הקרובות ■ ישראל מקוב, הבעלים: "לרוב חברות הביומד סיכוי נמוך להגיע לקו הגמר"

חברת ביו לייט , שבשליטת מנכ"ל טבע לשעבר ישראל מקוב, פרסמה היום (ב') "תכנון הוני אפשרי" לשלוש השנים הקרובות. החברה עוסקת בפיתוח אשכולות, שהם כמה חברות ביומד שפועלות יחדיו בתחום דומה.

התכנון כולל גיוס פרטי או ציבורי של 20 מיליון שקל לתמיכה באשכול בתחום אבחון הסרטן, שהוקם על בסיס החברות זטיק ומיקרומדיק; גיוס פרטי או ציבורי של 30 מיליון שקל לאשכול הגלאוקומה שהוקם על בסיס חברת איי-אופטימה; הנפקה פרטית של 10 מיליון שקל לניהול-על של כל האשכולות; וקרן ציבורית להשקעות בהיקף של 100 מיליון שקל שתשמש להקמת אשכולות נוספים, בתמיכת האוצר ותחת תוכנית "יתרון יחסי", שנועדה לעודד השקעה של מוסדיים בחברות בתחום הון הסיכון, על ידי מתן הגנה חלקית מפני הפסדים.

מנכ"לית ביו-לייט, סוזנה נחום-זילברברג, ציינה כי ייתכן שהגיוסים המתוכננים לאשכולות יוחלפו באופן חלקי או מלא בשיתופי פעולה עם חברות גדולות. "בשנה-שנתיים הקרובות נתמקד בשני האשכולות שכבר התחלנו, בתחום הסרטן והעיניים, ורק אחרי שנבסס את המודל נקים כנראה אשכולות נוספים", אמרה נחום-זילברברג.

"מחסור בניהול"

ישראל מקוב רכש את השליטה בביו-לייט לפני כשנה תמורת 10 מיליון שקל, ובאמצעותה רכש את השליטה במיקרומדיק, ומיזג לתוכה את זטיק שהייתה בבעלות ביו-לייט. עם כניסתו של מקוב לחברה עלה שוויה ב-15%, והיא נסחרה לפי שווי שווק של 40 מיליון שקל. כיום שווי השוק שלה הוא 37 מיליון שקל.

בתוך כך, ביו-לייט פרסמה גם את תוכניות הפיתוח שלה לכל אחת מהחברות הבנות. באשכול הסרטן החברה המובילה היא זטיק, שהשלימה פיתוח של מוצר לשיפור אבחון סרטן צוואר הרחם. "נתמקד תחילה במדינות מתפתחות שבהן אין פתרון, ולאחר מכן נפנה לשוקי המערב, שבהם יש פתרונות קיימים, אך בעינינו הם פחות טובים", אמרה נחום-זילברברג. זטיק גם תפתח מוצר לאבחון סרטן בשלפוחית השתן, והיא נמצאת במגעים לשיתופי פעולה עם חברות זרות.

באשכול העיניים יש לביו-לייט כרגע טכנולוגיה אחת, ניתוח לייזר לגלאוקומה של חברת איי-אופטימה. המוצרים נמכרים בהודו ובישראל והחברה מתכננת להתרחב למדינות מתפתחות.

"בשנים האחרונות קמו מאות חברות ביומד בשוק הישראלי, לצערי הסיכוי של רובן להגיע לקו הסיום נמוך", אמר היום מקוב. לדבריו, החברות סובלות ממחסור במימון, בניהול, בהבנה של פיתוח מוצרים ובהבנה של השוק, ואת אלה מודל האשכולות צפוי לפתור. "אנחנו מציעים לכל החברות ליהנות מהחוזק של יתר החברות, מהניסיון האסטרטגי, ומהיתרונות של מימון וחשיפה למובילי דעה בשוק הרפואי".