הרב לאו נגד אוטובוסים בשבת: "אכזבה עמוקה וכאב רב"

מועצת העיר תל-אביב אישרה אמש ברוב קולות את ההחלטה להפעיל תחבורה ציבורית בימי שבת בעיר, אך במשרד התחבורה מדגישים כי הסטטוס-קוו לא יופר ■ עם זאת, העירייה מתכוונת להפעיל חברת תחבורה פרטית אם המהלך לא יאושר

אמש (ב') אישרה מועצת העיר תל-אביב-יפו ברוב קולות לאשר הפעלתה של תחבורה ציבורית בעיר בימי שבת. עם זאת, רבים בציבור הדתי מתנגדים להחלטה. מי שיוצא בחריפות נגד הרעיון הוא דווקא רבה של העיר תל-אביב-יפו, הרב לאו.

"תחושה של אכזבה עמוקה וכאב רב מילאה אותי לשמע הידיעה כי עיריית תל-אביב-יפו החליטה אמש להמליץ על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת", כתב הרב לאו. "זוהי פגיעה חמורה בקדושת השבת שהינה זכר לבריאת העולם, זכר ליציאת מצרים, יום מנוחה לכל עובד, יום התעלות רוחנית וליכוד המשפחה".

הרב לאו ציין כי "המלצה זו פוגעת בהיסטוריה של תל-אביב-יפו ואף פוגעת בסטטוס-קוו עליו מתבססת מדיניות ממשלת ישראל מאז כינון המדינה עד היום האוסרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות ומועדי ישראל".

"פונה אני לראש העיר מר רון חולדאי אשר אלפי שומרי שבת תמכו בבחירתו", הוסיף הרב, "אנא: חזור בך והמשך במורשת קודמך אשר לא אפשרו לכבות את נר השבת. אני פונה לשרי הפנים והתחבורה כי לא יאשרו פרצה חמורה זו וימשיכו לשמור על השבת במרחב הציבורי, כראוי למדינה יהודית".

ח"כ נסים זאב: "מה שיש בתל-אביב כיום זה מעל ומעבר"

בריאיון לחדשות 2 באינטרנט התייחס ח"כ נסים זאב (ש"ס) להחלטה של עיריית תל-אביב. "אנחנו קודם כל מדינה יהודית, ואחר כך דמוקרטית", הדגיש זאב. "אנחנו צריכים לשמר את הסטטוס קוו שיש לו משמעות - תל-אביב לא יכולה לנהוג בשונה משאר ערי הארץ".

זאב הוסיף כי "אני רוצה להזכיר ש-80% מהישראלים מאמינים בבורא עולם, ואבן הבוחן של עם ישראל זו השבת". עוד ציין כי "מה שיש בתל-אביב כיום זה מעל ומעבר, ולא נאפשר שבירה נוספת של הסטטוס קוו".

מנגד, רבבות מתושבי תל-אביב התלהבו לקרוא את הידיעות בנושא. "זה תיקון של הרבה שנים", אמר אלעד, תושב תל-אביב, בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט. "הרבה מאוד פעמים אני והרבה חברים שלי תקועים בשבת כי אין לנו איך להגיע ואם עכשיו זה ישתנה - זה באמת יעשה שינוי קיצוני לטובה".

"אני מאמינה שהדתיים יסכלו את היוזמה המבורכת הזאת", אמרה מיטל תושבת תל-אביב. "אם זה יעבור בטח נראה מחאות והפגנות". דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה מסר כי "אין בכוונת המשרד להפר את הסטטוס-קוו בתחום התחבורה הציבורית". בעיריית תל-אביב טענו אמש כי אם המשרד את הפעלת הקווים בשבת הם יפעילו תחבורה ציבורית באמצעות חברה פרטית.

"מדובר במהלך היסטורי"

על-פי ההצעה, שעלתה לראשונה להצבעה, תבקש עיריית תל-אביב מהמפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה אישור להפעיל קווי אוטובוס או מוניות שירות במהלך השבת. הנהלת העירייה תכין תוכנית אותה תעביר לאישור המשרד. המפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה מוסמך על-פי חוק לאשר בקשות אלה במקרים בהם הדבר חיוני לדעת הרשות, כמו גם במקרים בהם התחבורה הציבורית משרתת אוכלוסיות לא יהודיות או צורך בהגעה אל בית-חולים.

סגן ראש העיר, אסף זמיר, אמר הבוקר בריאיון לחדשות 2 באינטרנט כי מדובר בעיקר בצעד הצהרתי. "אנו מגבשים תכנית להפעלת קווים מסוימים בשבת ונגיש אותה למשרד התחבורה", אמר זמיר, "אבל לא מפתיע אותי שהם מתנגדים להצעה הזו מכיוון שהרכב הקואליציה והממשלה לא יאפשר זאת".

תמי זנדברג, חברת עיריית תל-אביב (מרצ), הייתה יוזמת ההצעה. "מדובר במהלך היסטורי בעבור הציבור החילוני בישראל בכלל ובתל-אביב בפרט, שיביא להפסקת השבתת התחבורה הציבורית בשבתות", היא אמרה אמש. "כבר שנים שהציבור החילוני מוחזק כבן-ערובה על-ידי פוליטיקאים חרדים, שמבקשים להמשיך ולהגביל את חופש תנועתם של מיליוני אזרחים בכל שבוע למשך יממה".

חברי המועצה הדתיים מתנגדים

ראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי, שתמך בהחלטה, הדגיש אמש: "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. עלינו לשאול את עצמנו - מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים? המצב היום, לצד העדרה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה, פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי היקר והמזהם".

חברי המועצה הדתיים מתנגדים להפעלת התחבורה הציבורית בשבת. חולדאי כבול בהסכמים קואליציוניים, שעשויים לגרום לו לפעול בניגוד לדברים שאמר. אחד מהמתנגדים המרכזיים להצעה הוא חבר המועצה בנימין בבאיוף, המכהן מטעם ש"ס, שאף הגיש בקשה ליועץ המשפטי לממשלה למניעת ההצבעה בממשלה.