אליעזר ריבלין: אתמודד על תפקיד מבקר המדינה

(עדכון) - אמש הודיע נתניהו כי הוא תומך במועמדות השופט יוסף שפירא לתפקיד

השופט אליעזר ריבלין שוחח היום (ג') בצהריים עם גורמים בכנסת והודיע כי הוא מגיש את מועמדותו לתפקיד מבקר המדינה, במקומו של מיכה לינדנשטראוס שצפוי לסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים.

ריבלין אמר כי הוא יגבש בכוחות עצמו את בסיס התמיכה הנדרש למועמדותו. לפי שעה מוזכרים מספר חברי חברי כנסת מכל סיעות הבית כתומכים בו - ובהם דוד רותם, דב חנין, בוז'י הרצוג, איתן כבל, אופיר אקוניס ויו"ר ועדת הכספים משה גפני. גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הוזכר כתומך אפשרי.

נתניהו תומך ביוסף שפירא

אמש (ב') הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא תומך במועמדותו של השופט יוסף שפירא לתפקיד מבקר המדינה. נתניהו נועד אמש עם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין; עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין; ועם ח"כ יריב לוין; שעדכנו אותו באשר לסיכומים בין סיעות הכנסת התומכות במינויו של שפירא לתפקיד, במקומו של מיכה לינדנשטראוס שצפוי לסיים את תפקידו בעוד מספר חודשים.

שפירא זוכה לתמיכת הליכוד, קדימה, העצמאות וישראל ביתנו. גם יהדות התורה וש"ס צפויות להביע תמיכתן במינוי.

מינויו של שפירא עדיין דורש את אישור הכנסת, אולם על-פי הערכות קיים רוב למינויו בקרב חברי הכנסת.

החלטתו של נתניהו אינה מפתיעה, שכן בשבועות האחרונים דובר רבות על כך ששפירא הוא המועמד המוביל לתפקיד המבקר הבא.

שפירא, 66, למד משפטים באוניברסיטה העברית ועבד כעורך דין עצמאי משך כ-3 עשורים. המשרד אותו הקים פועל עד היום. משנת 1999 משרת שפירא במסגרת שירות המילואים כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף-משנה. בשנת 2000 סיים לימודי תואר שני בקרימינולוגיה באנגליה, ובתחילת העשור הקודם שימש כיו"ר לשכת עורכי הדין בירושלים וכסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין.

ב-2003 הוא מונה לשופט בית משפט השלום במחוז ירושלים, וכשנתיים לאחר מכן מונה לשופט מחוזי. במהלך כהונתו דן בנושאים אזרחיים ומסחריים, בין היתר בפשיטות-רגל. בין פסיקותיו, ההכרעה כי משרד הבריאות ובתי-החולים אינם רשאים לסרב לתת טיפול של הפריה חוץ-גופית מזרעו של תורם ידוע נשוי או להתנות את הטיפול באישורה של אשת התורם.

ב-2010 התמודד שפירא במירוץ לבחירת יו"ר נציגות השופטים מול שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, והפסיד את התפקיד.

כעת, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, צפוי שפירא להתמנות לתפקיד המבקר, ולהחליף את מבקר המדינה המכהן, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס.

עד מועד החלפתו צפוי לינדנשטראוס לפרסם שניים מהדוחות החשובים והנוקבים שערך משרדו: הדוח על אסון השריפה בכרמל ודוח פרשת מסמך הרפז.