בומבך: מערכת המשפט חוסמת את דרכם של שופטי תעבורה למחוזי

‎‎‏יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "מעולם לא קודם שופט תעבורה ישירות לבית המשפט המחוזי. נראה לי שהגיעה העת לחשיבה מחודשת בעניין זה"

"המערכת המשפטית אינה מקדמת שופטי תעבורה לשופטים מחוזיים. עמדת המערכת הברורה היא כי שופט תעבורה אינו יכול להתקדם לבית המשפט המחוזי. שופט תעבורה, כל עוד עיסוקו העיקרי הוא בתעבורה, מסומן כ'מעוכב' קידום, וליתר דיוק 'פסול' קידום" - כך טוען עו"ד אילן בומבך, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (בפועל), במכתב ששיגר לאחרונה לשר המשפטים, יעקב נאמן; לנשיא הנבחר של בית המשפט העליון, אשר גרוניס; ולשר התחבורה, ישראל כץ.

‏לטענת בומבך, חרף חשיבותם של שופטי התעבורה למאבק בתאונות הדרכים ובעברייני התעבורה, לא מקבלים שופטי התעבורה שום תמריץ מקצועי או תגמול בדמות אופק קידום על עבודתם הקשה.

"כבדרך קבע, שופטי התעבורה מקודמים תחילה לתפקיד שופטי שלום מן המניין, ורק אז נבחנת האפשרות לקדמם הלאה", כתב בומבך. "מערכת הרואה חשיבות בעוסקים בתחום מסוים מנסה לעודד את הטובים לעסוק בו, לתגמלם, ולכל הפחות לתת להם את ההרגשה כי הם עוסקים במשהו חשוב.

"בשיפוט התעבורתי, מסתבר, הגישה היא הפוכה לחלוטין. אין ניסיון וכיוון לעודד שופטים ותיקים או מצטיינים להתמחות בתעבורה. ההיפך הוא הנכון - מי שהוא שופט תעבורה איננו מתאים מבחינת המערכת להתמנות כשופט מחוזי".

‏לדבריו, חסימת דרכם של שופטי התעבורה למחוזי מובילה את המועמדים לשפיטה לסרב לכהן כשופטי תעבורה. "דיני התעבורה מהווים, משום מה, 'בן חורג' בענף המשפט הישראלי. מעולם לא קודם שופט תעבורה ישירות לבית המשפט המחוזי. נראה לי שהגיעה העת לחשיבה מחודשת בעניין זה" כתב בומבך.

‏‎‎צמצום התקלות

‏בומבך מציין עוד כי שופטי תעבורה צוברים במהלך כהונתם ידע משפטי וניסיון עשיר בתחומים רבים מעבר לתחום משפט התעבורה, באופן המאפשר להם לכהן בבוא היום כשופטים מחוזיים.

עוד ציין כי בבתי משפט לתעבורה מתקיימות בתדירות גבוהה חקירות מומחים בעניינים מדעיים מסובכים, בהם מכשירים אלקטרוניים מתוחכמים למדידת מהירות, צילומים, בדיקות אלכוהול וסמים ועוד. אלא שלמרות חשיבותם והניסיון הרב שהם צוברים, טוען בומבך, שופטי התעבורה מופלים לרעה לעומת שופטים אחרים.

‏כתוצאה מכך, טוען בומבך, השופטים היושבים בתיקי תעבורה בבית המשפט מחוזי, בהם תיקי הריגה וערעורים על בית המשפט לתעבורה, לרוב אינם בעלי ניסיון וידע בתעבורה.

"ברור שהמצב היה שפיר יותר אילו היו שופטים בעלי התמחות וניסיון, ומספר התקלות הלא מועט היה מצטמצם משמעותית, וישנן הרבה תקלות", כתב. ‏‎‎‏