בדיקת "גלובס": אתרי שילוח גובים דמי משלוח גם כשלא צריך

הזמנה מחו"ל דרך אתר שילוח ישראלי היא אמנם נוחה וידידותית, אך מסתבר שהיא לעתים גם יקרה שלא לצורך: לקוח יושופס גילה ששילם לאתר על המשלוח, למרות שהאתר האמריקני מאפשר שילוח לארץ במחיר נמוך יותר ובמהירות רבה יותר

הזמנת מוצרים מאתרי אינטרנט בחו"ל צוברת תאוצה לאחרונה, הן על רקע סיקור מקיף של פערי מחירים בארץ ובעולם - והן תודות לתקנות המכס המשודרגות שמפחיתות מעלות היבוא הפרטי.

בשוק הזה פעילות גם חברות השילוח הישראליות שמספקות כתובת אמריקאית, ומאפשרות לצרכן הישראלי ייבוא גם מאתרים שאינם משגרים משלוחים לישראל, או שעושים זאת בעלות מאוד גבוהה (לרוב על-ידי חברות שילוח חיצוניות).

אולם גם כשהצרכן בוחר להיעזר בפתרון הזה, הוא נדרש לערנות מוגברת שתמנע מלכודות בהן ניתן ליפול: כך, למשל, העובדה הפשוטה שהשילוח אפשרי לעתים גם ללא עזרת החברות הישראליות, שבאתריהן מוצגים לא מעט קישורים לאתרי סחר אמריקאים - כהמלצה ובניסיון לדרבן הזמנה באמצעות האתר הישראלי.

כך למשל גילה לקוח מאתר "יושופס", בשל ההפניה המדוברת באתר, כי חנות הנעליים והתיקים Endless אינה מבצעת משלוחים לארץ. בהתחשב בזה שמדובר בחברה-בת של אמזון, השולחת לישראל רק ספרים ודיסקים, זה נראה לו הגיוני במיוחד. הוא ביצע הזמנה באמצעות האתר ורכש שני זוגות נעליים שעלו 62 דולר, שהגיעו כחודש ושבוע מיום ההזמנה בהובלה ימית שעלתה 32 דולר (במקום 63 דולר בהובלה אווירית).

רק בדיעבד הבחין הלקוח כי האתר האמריקאי מבצע הזמנות גם לארץ. מחיר המשלוח, גילה עוד, נע בין 10 דולר מינימום, למשלוח חינם בקנייה שעולה על 100 דולר. האספקה המובטחת - עד 16 ימי עסקים, ותחושת התסכול - עצומה.

זה המקום לציין שני דברים: ראשית, התופעה אינה ייחודית ל"יושופס" וקיימת גם באתרים המתחרים, הפועלים בשיטה דומה; ושנית, למשלוח באמצעות חברה ישראלית קיימים יתרונות משלו: הן במערך השירות הישראלי, כולל מוקד הפועל בארץ, והן בטיפול מייגע לעתים סביב השחרור ממכס וההובלה עד הבית.

בחברות הישראליות מסבירים כי הן אינן מתיימרות להבטיח את המחיר הזול ביותר, אלא את הפתרון הכי משתלם.

אולם הטענה היא על מידת השקיפות, הנותנת ללקוח ממוצע להבין כי הדרך הנוחה והיקרה היא האלטרנטיבה הבלעדית - במקום לבחור את השיטה המועדפת עליו.

באתר "מסטופ", למשל, מוצגות הנחות של 10 דולר בעלות השילוח בהזמנה מאתרים נבחרים - שמחלקם קיימת בפועל אפשרות להזמין במחיר זול יותר ממילא, כמו באתר endless המדובר.

תגובות: "בראייה הכללית, זה השירות המשתלם ביותר"

תגובת יושופס: "השירות שאנו מציעים בראייה הכללית הינו שירות משתלם יותר, גם אם ישנם אתרים המבצעים משלוחים לישראל. אנו מטפלים עבור הלקוח בנושא המכס הדורש טיפול מורכב, לצד הוצאת שליח עד הבית החוסך זמן וכסף ללקוח. בנוסף, לקוחות יושופס זוכים לשירות לקוחות אישי, מהיר ובשפה העברית".

תגובת מסטופ: "לגבי הקישורים לאתרים ebay, אמזון ו-endless - באתרים אלה נמצא מגוון עצום של מוכרים עצמאיים ומגוון אינסופי של מוצרים. חלקם מציעים שירותי משלוח בינלאומי, אולם הוא שונה מההצעה שלנו: שירות המשלוחים של מסטופ כולל שירותי עזר כגון איחוד חבילות מספקים שונים להוזלת ההובלה, שירותי ביטוח, שירות לקוחות בעברית והתחייבות למסירת חבילות לא יאוחר משבוע לאחר יציאתן מארה"ב. ידוע לנו שגם באתר endless קיימים מוצרים שלא ניתן לשלוח מחוץ לארה"ב. בשום פרסום שלנו אנו לא מצהירים שהאתרים המפורסמים אצלנו לא מציעים שילוח באמצעות מתחרים. אנו חלק מהתחרות ועושים הכול כדי לתת ללקוח את התמורה הטובה ביותר".