הכנסת הפילה הצעה לשירות לאומי למי שפטור משירות בצה"ל

נדחתה בקריאה טרומית הצעת חוק שבאה לחייב שירות אזרחי לאומי על כלל האזרחים ■ בין המתנגדים: שטייניץ, כחלון, אטיאס, גפני וליצמן ■ ח"כ נחמן שי: "בשעה ש'הפראיירים' יסכנו את חייהם בצה"ל, ייהנו האחרים מחיים של נוחות וקידום אישי"

מליאת הכנסת דחתה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק שירות הביטחון שיזמו של ח"כ נחמן שי (קדימה) וחברי כנסת נוספים. ההצעה שהוסרה מסדר היום, באה לחייב שירות אזרחי לאומי על כלל האזרחים - כך שמי שפטור מן השירות הסדיר בצה"ל יחויב בשירות אזרחי או בשירות לאומי.

40 ח"כים התנגדו להצעת החוק, וביניהם שר האוצר יובל שטייניץ, שר התקשורת והרווחה משה כחלון, שר השיכון אריאל אטיאס, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, חה"כ חנין זועבי וראלב מג'אדלה, ועוד. 23 ח"כים תמכו בהצעה, וביניהם יו"ר קדימה ציפי לבני, יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', ח"כ איתן כבל ועוד.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "מטרתה היא ליצור שוויון בנשיאת הנטל הלאומי. חוק שירות הביטחון מחייב כל אזרח או תושב קבע במדינת ישראל בחובת שירות סדיר, ואולם, בפועל קיימות קבוצות שונות באוכלוסייה הפטורות מחובה זו. היקף הזכאים לפטור משירות צבאי עולה בהתמדה ומאיים על חלוקת הנטל העתידית בחברה ובמשק הישראלי. על מנת להתמודד עם מגמה זו וכדי לשמור על עיקרון השוויון בין אזרחים, בא תיקון זה. השירות האזרחי יותאם לכלל אזרחי מדינת ישראל, על רבדיה השונים, ויאפשר שותפות ותרומה של כל אזרחי המדינה - לחברה, לקהילה ולסביבה".

ח"כ נחמן שי, מיוזמי ההצעה, אמר כי "ההיסטוריה של ישראל רצופה באנשים, בנשים שהבינו את משמעות השירות הצבאי וגם מסרו את נפשם, אבל זה לא תקף בישראל של 2012. כפי שקבע רה"מ - מי שרוצה לקבל, גם צריך לתת. ובשעה ש'הפראיירים' יסכנו את חייהם וימלאו את התפקיד והמשימה המוטלת עליהם, ייהנו האחרים מחיים של נוחות, קריירה, קידום אישי והפראיירים ימשיכו את דרכם".

"השר בני בגין (הליכוד), השיב להצעה והתייחס גם להחלטה הדרמטית של בג"ץ מאתמול, שלא להאריך את חוק טל: "אני מבין את פסיקת בית המשפט העליון, אבל אי אפשר להתעלם מן המציאות - לא בטוח שיש היום מקום נרחב לקליטה בצה"ל לעוד ועוד פלוגות של אנשים שעל פי דרכם מכונים חרדים. צריך לראות את התמונה בכללותה ולתת שהות נוספת למחשבה על החלופות".