שלמה מעוז: "מוסדיים יתנו אשראי גם לאחר 'תספורת' גדולה"

מעוז בכנס באוניברסיטת ת"א: "מי שיגיד שהמוסדיים לא צריכים להמשיך להעניק אשראי לחברה גדולה או לטייקון גדול שהולך להסדר חוב שכולל 'תספורת', צריך להבין שמציאות כזו לא קיימת בעולם המוסדיים"

"יש בעיה אצל המוסדיים ברמת המאקרו, אבל הם כן ימשיכו להעניק אשראי נוסף, בניגוד לבנקים, וגם לאחר מחיקת חובות למשקיעים ו'תספורות' גדולות", כך אומר הכלכלן הבכיר שלמה מעוז, במסגרת פאנל בנושא תספורת אג"ח-שיקולי מחזיקי אג"ח והתערבות המחוקק, שנערך הערב (ד') במסגרת קורס דירקטורים בלהב, הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א.

לדבריו, "מי שיגיד שהמוסדיים לא צריכים להמשיך להעניק אשראי לחברה גדולה או לטייקון גדול שהולך להסדר חוב שכולל 'תספורת', צריך להבין שמציאות כזו לא קיימת בעולם המוסדיים". מעוז הוסיף: "המוסדיים צריכים להביא פרנסה לאנשים - איפה הם ישימו את הכסף שלהם, באג"ח ממשלתיות שבהן התשואה היא חצי אחוז ל-5 שנים? הרצון להצלחה דוחף את המוסדיים לנכסים מסוכנים יותר ויותר - ואז מחכים להם הטייקונים והם יכולים לעשות איתם מה שהם רוצים", דברי מעוז.

לגבי הנפקת החוב של חברת החשמל בחו"ל, אמר מעוז כי "אני הייתי המום. החברה הנפיקה בריבית של 9% ומעלה - זה אסון מה שקורה שם. אף אחד לא ייתן לחברת החשמל ליפול - זה מונופול כוחני, את העודף האידיוטי אנחנו משלמים. אנחנו משלמים 7% יותר ממה שהיה צריך לשלם והרווח מהאג"ח הולך לזרים בלבד".

מעוז התייחס לטענותיו של פרופ' עמרי ידלין, דיקן מכללת ספיר ומרכז פישר לממשל תאגידי באונ' תל אביב: , שאמר כי השיקול של מחזיקי האג"ח האם להסכים או לא להסכים להסדר חוב, הוא איפה הם יקבלו יותר כסף. "אי אפשר לדעת מה המציאות ואיך יתגלגלו דברים בחלופה בין הסדר חוב או פירוק. אני יושב בשמונה דירקטוריונים - יש לחץ תמידי של בעלי עניין. מהניסיון שלי, איפה שהיו 'רכרוכיים', זה פגע גם בבעלי השליטה".