לאור ההתייעלות: עובדי לשכת עוה"ד התארגנו בהסתדרות

יו"ר הלשכה, עו"ד דורון ברזילי: "אני הראשון לברך על ההתארגנות; אפעל נגד הגזירות התקציביות הקיצוניות שכפתה המועצה הארצית על הוועד המרכזי"

150 העובדים של לשכת עורכי הדין התאגדו לאחרונה במסגרת ההסתדרות הכללית והקימו ועד פעולה, תוך שהם מצליחים לסכל לעת עתה את הכוונה לפטר מספר עובדים שכבר קיבלו זימון לשימוע. כך נודע ל"גלובס".

מרבית העובדים שהתארגנו מועסקים בוועד המרכזי שממוקם ברחוב דניאל פריש בתל-אביב, שנחשב ל"ממשלה" של הלשכה. ראשי הלשכה הודיעו בימים האחרונים להסתדרות כי הם מכירים בנציגות העובדים ופגישת מו"מ שנייה בין הצדדים אמורה להתקיים בתחילת השבוע הקרוב.

ברקע להתארגנות, תוכנית התייעלות דרמטית שנכפתה על הוועד המרכזי בראשות עו"ד דורון ברזילי, על ידי המועצה הארצית של הלשכה, שם קיים רוב לאופוזיציה בראשות עו"ד יורי גיא-רון - היו"ר הקודם של הלשכה. על פי התוכנית, נקבע כי תקציב הלשכה יחולק מעתה לפי 65% למחוזות הלשכה ו-35% לוועד המרכזי, בעוד שכיום החלוקה הייתה 50% לוועד המרכזי ו-50% למחוזות. בעקבות ההחלטה הזאת החליטו בלשכה לסגור את מרכז ההשמה ולעבור למיקור חוץ, לפטר מספר עובדים ואף לדון עקרונית בקיצוץ רוחבי של 10% בשכר העובדים.

בשיחה עם "גלובס" סיפר אחד העובדים כי הוא וחבריו חשו שהמאבקים הפוליטיים בתוך הלשכה נעשים על גבם, ולכן החליטו להתארגן. לדבריו, נראה זה תמוהה כי האופוזיציה מכתיבה קיצוצים כאלה לקואליציה, במיוחד לאור העובדה שכשאותם גורמי אופוזיציה היו "בשלטון" הם דווקא הרחיבו את התקציב ואת השירותים השונים הניתנים לציבור עורכי הדין.

עוד קודם להתארגנות פוטרו שתי עובדות, ולאחר ההתארגנות זומנו שני עובדים לשימוע לפני פיטורים. אחת העובדות שזומנו לשימוע היא לא אחרת מאשר יו"ר ועד הפעולה שהוקם, עו"ד מורן קבלו - בתו של פיני קבלו, יו"ר סיעת העבודה בהסתדרות שכיהן בעבר כראש עיריית בית שאן. בהסתדרות סברו כי ההודעה על שימוע בעניינה של קבלו נעשתה שלא בתום לב תוך ידיעה כי קבלו היא ממובילות ההתארגנות ואף עומדת כאמור בראש ועד הפעולה, אולם בינתיים הליך פיטוריה הוקפא.

מי שסייע לתווך בין עובדי הלשכה לראשיה הוא עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות', ששימש עד לאחרונה כיועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. למרות הזיקה של תקן להסתדרות, הידידות שלו עם גיא-רון וברזילי סייעה לצדדים לעבור לפסים של הידברות. על אף האווירה הפייסנית מהימים האחרונים, נודע כי בהסתדרות לא פוסלים את האפשרות להכריז על סכסוך עבודה במקרה של מבוי סתום במו"מ. יצוין כי תחילה טענו ראשי הלשכה כי ההתארגנות כוללת רק את עובדי הוועד המרכזי, אולם בהמשך הכירו בהסתדרות כארגון היציג של כלל עובדי הלשכה. במילים אחרות, אם ייחתם הסכם קיבוצי, הוא יחול על כל עובדי הלשכה לרבות המחוזות השונים.

ברזילי מברך

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי מסר בתגובה: "בכוונת הלשכה לפעול נגד הגזירות התקציביות הקיצוניות אותן כפתה המועצה הארצית על הוועד המרכזי. יחד עם זאת, כפי שהצהרתי בעבר, בכוונתי לבצע התייעלות מושכלת וזהירה, ולהצעיד את הלשכה למקום שבו כל חבר בלשכה יקבל תמורה מלאה בגין דמי החבר אותם הוא משלם, ומנגד, מנגנון הלשכה יהפך להיות חסכוני ויעיל. על התייעלות זו להיות מושכלת וזהירה, ותוך פגיעה מינימאלית בעובדים. באשר להתארגנות העובדים כארגון, הנני הראשון שמברך על כך וסבור כי הדבר חיוני בכל ארגון, ועל אחת כמה וכמה בלשכת עורכי הדין".