סבא"א: "איראן מאיצה תכנית הגרעין - כנראה לנשק גרעיני"

ע"פ דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הרפובליקה האסלאמית מרחיבה התכנית – "שעלולה לשמש לפיתוח נשק גרעיני"

ממשיכה לצפצף על העולם: דוח חדש שחיברו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואשר מתפרסם הערב, מעלה כי בארבעת החודשים האחרונים הרחיבה איראן במהירות את פעילות תכנית הגרעין שלה, שעלולה לשמש לפיתוח נשק גרעיני, כך מדווחת הערב סוכנות הידיעות AP.

מדובר בדוח נוסף המאשש את כוונותיה של אירן להשיג נשק גרעיני. בחודש נובמבר בשנה שעברה פרסמה סבא"א את הדוח החמור ביותר שלה אודות תכנית הגרעין האירנית, ולפיו אירן פועלת לייצור נשק גרעיני באופן חשאי, ולשם כך רכשה חומר וידע בסודיות, העבירה מתקני גרעין לבונקרים תת-קרקעיים וביצעה ניסויים גרעיניים.

אמש סיימו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית את משימתם באירן, לאחר כישלון השיחות על תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. ארה"ב מתחה ביקורת על אירן לאחר שובם של פקחי הסוכנות למשרדים בווינה. "מדובר בניסיון נוסף של אירן לסרב לציית למחויבויות הבינלאומיות בנושא הגרעין", נמסר בהודעת מחלקת המדינה האמריקנית.

צוות הפקחים קיווה בימים האחרונים לבחון מתקן גרעיני אירני בעיר פרצ'ין, דרומית-מזרחית לטהרן, שם מאמינה הסוכנות כי המשטר עורך ניסויים בחומרי נפץ. אך הסוכנות מסרה כי אירן "לא נתנה רשות" להיכנס למתקן.

מצדו, הדגיש השבוע המנהיג הרוחני של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, כי אירן לא מתכוונת לשנות את מדיניות הגרעין שלה - חרף הלחץ הבינלאומי הגובר נגד התכנית שלטענת המערב. "זכותנו להמשיך בתכנית הגרעין, אין בכוונתו לפתח נשק גרעיני", אמר בכינוס בו נכחו מדעני גרעין אירנים.