אובמה רומז: "לא נמשיך לשבת בחיבוק ידיים בעניין סוריה"

בנאום חריף בבית הלבן אמר אובמה: ארה"ב לא תוכל לעמוד מהצד בסוריה ■ רמז ראשון למעורבות אמריקנית פעילה במשבר ■ קלינטון: רוסיה וסין – "נבזיות"

מסתמן מהפך במערכת הבריתות הסבוכה במזה"ת: ארגון הטרור חמאס, בן טיפוחיה של סוריה, שבמשך שנים נהנה מתמיכה בלתי מסויגת של דמשק, מפנה עורף לפטרוניתו.

לפי ידיעה המתפרסמת הבוקר (שבת) ב"ניו יורק טיימס", הביע ראש ממשלת החמאס בעזה איסמעיל הנייה, תמיכה במתנגדי המשטר בסוריה . העיתון מציין, כי בכך נשללה משליט סוריה, בשאר אסד, שארית האמינות שעוד נותרה לו ברחוב הערבי. זה הקרע הראשון אי פעם שנוצר בין חמאס לדמשק, אחרי שסוריה שימשה מקלט למנהיגי חמאס וסיפקה לארגון נשק וכספים במאבקו נגד ישראל.

בתפילת יום ו' בקהיר אמר הנייה, לפי ה"טיימס": "אני מצדיע לכל אנשי האביב הערבי ואני מצדיע לעם הסורי שמבקש חירות, דמוקרטיה ורפורמות". המתפללים ענו: "אללה אכבר" ו"סוריה, סוריה". יודגש שהקהל השמיע גם קריאות נגד חיזבאללה, לבנון ואיראן, שמוסיפים לתמוך במשטר אסד.

להצהרת ההתנתקות מסוריה של הנייה יש משמעות מיוחדת לאור העובדה שהיא נעשתה בקהיר, במסגד "אל אזהר". במשך השנים שבהן נהנה החמאס מתמיכת סוריה, גילתה ההנהגה במצרים עוינות כלפי הארגון. היא התייחסה אליו כאל קרוב בזוי של "האחים המוסלמיים", שהוגדר כארגון בלתי חוקי. דברי הנייה מצביעים אפוא על גודל השינוי שחל במזה"ת מאז החל האביב הערבי.

הצהרת הנייה היא צעד מתבקש אחרי החלטת הארגון, לפני כמה שבועות, לנטוש את דמשק, בסיסו המסורתי, בעקבות התעצמות האלימות בסוריה. דברי הנייה נחשבים כעמדה הרשמית של הארגון בגלל מעמדו הבכיר בחמאס. באחרונה התיר החמאס לתושבי עזה לערוך הפגנות נגד אסד.

בינתיים מעצימה ארה"ב את ביקורתה הפומבית על המשטר בדמשק. בהתקפה החריפה ביותר של הבית הלבן על אסד רמז הנשיא ברק אובמה, כי ארה"ב תוכל להרחיב את מעורבותה במשבר. הוא אמר, כי ארה"ב לא תוכל להוסיף להיות צופה מהצד על מה שמתרחש בסוריה בשעה שאסד מוסיף "לטבוח חפים מפשע".

"חשוב שלא נהיה משקיפים מהצד בעיצומם של המאורעות יוצאי הדופן האלה (בסוריה)", אמר אובמה בבית להבן לאחר פגישה עם ראש ממשלת דנמרק, הלה תורנינג שמידט. הוא אמר, כי ארה"ב ובעלות בריתה ייבחנו להשתמש בכל "מכשיר שעומד לרשותן". "הגיע הזמן שהמשטר בדמשק יפרוש", הוסיף אובמה. "הגיע הזמן לבלום את הרג האזרחים הסורים בידי ממשלתם".

כמעט במקביל, בוועידה בינלאומית בטוניס על המצב בסוריה, בהשתתפות רוב המדינות הערביות והמוסלמיות בעולם, תקפה שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, את רוסיה וסין בגין תמיכתן במשטר אסד וכינתה אותן "נבזיות".

"זה מעיק למדי לראות כיצד שתי חברות קבועות במועצת הביטחון משתמשות בווטו שלהן בשעה שאנשים נרצחים - נשים, ילדים, צעירים אמיצים - ובתים נהרסים", אמרה קלינטון . "זו ממש נבזות ואני שואלת לצד מי מתייצבות שתי המדינות האלה? ברור שהן לא לצד העם הסורי".

בוועידה הביעה סעודיה תמיכה ברעיון לצייד את מתנגדי המשטר בסוריה בנשק.