האם 2 טריליון ד' יספיקו כדי לחלץ את אירופה ממשבר החוב?

מנהיגי מדינות ה-G20 שהתכנסו אמש במקסיקו הביעו נכונות ליצור תוכנית חילוץ מרכזית עבור גוש האירו שהיקפה נאמד בכ-2 טריליון דולר ■ המנהיגים ייפגשו שוב באפריל בכדי לדון ביישום התוכנית

מנהיגי מדינות ה-G20 שהתכנסו אמש (ש') במקסיקו סיטי כדי לדון במצב הכלכלה העולמית ובפרט בכלכלה הדועכת של גוש האירו הגיעו להסכמות עקרוניות לגבי חבילת חילוץ רחבה עבור אירופה, שהיקפה נאמד בכ-2 טריליון דולר. זאת, לאחר שגרמניה הסירה את התנגדותה ממהלך שכזה.

כאמור,מנהיגי המדינות ומנהלי המוסדות הפיננסים נפגשו במקסיקו סיטי בסוף השבוע כאשר מטרתם המרכזית היא לבנות חבילת חילוץ מאסיבית, לכל היותר עד חודש אפריל, זאת כדי למנוע ממשבר החוב בגוש האירו להעמיק ולחלחל גם לכלכלה הגלובלית הנמצאת בתהליך התאוששות.

נזכיר כי מנהיגי ה-G20 הצליחו לגייס כ-1 טריליון דולר ב-2008, עם התפרצותו של משבר האשראי בארה"ב שגרר את הכלכלה החזקה בעולם למיתון הקשה ביותר מאז המשבר הגדול של שנות ה-30.

בתחילת הדיונים המנהיגים היו חלוקים בדעתם והביעו חוסר רצון להירתם למען אירופה ולגייס למענה מיליארדי דולרים. המתנגדת העיקרית למהלך הינה ארצות הברית שמתנגדת לנסיונות של קרן המטבע להגדיל את המשאבים שלה לכטריליון דולר על ידי גיוס של 600 מיליארד דולר ממדינות ה-G20 על מנת לעזור לאירופה.

הטענה המרכזית של מנהיגי מדינות ה-G20 הייתה כי גוש האירו צריך תחילה לנצל את המשאבים שברשותו ורק אז המדינות האחרות יירתמו למענו וייגסו כספים נוספים שיועברו לקרן המטבע העולמית כדי שזו תזרים אותם לקרן החילוץ האירופית.

התוכנית המרכזית הינה למזג את קרן החילוץ הזמנית של אירופה (EFSF) עם זו הקבועה (ESM), זאת כדי ליצור קרן חילוץ אחת בהיקף של כ-750 מיליארד אירו. קרן המטבע העולמית תגבה את הקרן המאוחדת הזו ותזרים אליה כספים נוספים.

בתחילה, נראה כי גרמניה התנגדה למהלך שכזה בטענה כי הוא יגרום למדינות גוש האירו השקועות בחובות לא להוציא אל הפועל רפורמות וקיצוצים בתקציב משום שהן פשוט יחכו לכספים שיגיעו מקרונות החילוץ ומקרן המטבע.

יחד עם זאת, בתקופה האחרונה גרמניה הבינה שזו הדרך היעילה ביותר לחלץ את גוש האירו מהמשבר המתמשך. "כולם באיחוד האירופי מרוצים מאיחוד שני הקרנות, אפילו גרמניה, אך זה מוקדם מדי לומר האם תוכנית זו תצא לפועל במסגרת ה-ע20 או במסגרת פסגת מנהיגי אירופה המתוכננת בתחילת חודש מארס", אומרת מארגרט ווסטגר, שרת האוצר של דנמרק.

מנהיגי ה-G20 הפעילו לחץ על גרמניה בסוף השבוע כדי שזו תסכים לתוכנית החילוץ הענקית שהם מתכננים, שהיקפה נאמד בכ-2 טריליון דולר. עד כה המנהיגים הגיעו להסכמות עקרוניות ויחלו לתכנן את הקווים המרכזיים של התוכנית בפגישתם הבאה בחודש אפריל.