אלטרנטיבה לבנקים: "25% מהמימון בנדל"ן - חוץ-בנקאי"

זאת לעומת 15% בשנה שעברה ■ אמפא קפיטל, שערכה את הבדיקה: "בחודשים האחרונים אנו רואים כי לאור הצמצום באשראי הבנקאי חל גידול מאסיבי בביקוש לאשראי חוץ-בנקאי"

מצוקת המימון בענף הנדל"ן עומדת במרכז תשומת הלב של היזמים והקבלנים בתקופה האחרונה. בדיקה שערכה חברת אמפא קפיטל, זרוע המימון של קבוצת אמפא, בקרב למעלה מ-500 חברות בענפים השונים מעלה שיותר ויותר חברות מחפשות פתרון לבעיה מחוץ לבנקים. מהבדיקה עולה כי בשנה האחרונה חל זינוק חד בביקוש למימון חוץ בנקאי לעסקים הפועלים בתחומי הנדל"ן והתשתיות כמו גם לעסקים בתחום התעשיות המסורתיות.

"עולה כי היקף הביקוש למימון פרויקטים בתחומי התשתיות והנדל"ן עומד כיום על כ-25% מסך כל הביקושים למימון חוץ בנקאי", נמסר מאמפא קפיטל. "זאת לעומת כ-15% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד". על פי נתוני החברה, ענף המתכות תופס את המקום השני בביקושים עם כ-17% מסך כל הביקושים למימון חוץ בנקאי.

"בחודשים האחרונים אנו רואים כי לאור הצמצום באשראי הבנקאי חל גידול מאסיבי בביקוש לאשראי חוץ בנקאי", אומר רו"ח רן שלו, מנכ"ל אמפא קפיטל, "בשנה האחרונה ראינו הרבה מכרזים שיצאו בתחום התשתיות וכתוצאה מכך הקבלנים צריכים הרבה ציוד. מדובר בשופלים, אמצעי קידוח, כלים וחומרים נוספים שחיוניים לתחום ואנחנו רואים עלייה משמעותית בביקושים. 11 שנה אני בחברה ומעולם לא נתקלתי בביקוש כמו שאנחנו רואים בתקופה האחרונה".

עוד לדברי שלו, מגמה נוספת שניתן להצביע עליה בתקופה האחרונה היא שאם בעבר היה מדובר בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים הפונים לאשראי חוץ בנקאי, כיום גם חברות גדולות, בעלות מחזור של מעל 100 מיליון שקל לשנה, מחפשות אלטרנטיבות מימון לבנקים.

במקביל, מוסיף שלו, נצפה גם שינוי בהיקף המימון: "אם בשנה שעברה היקף המימון החוץ בנקאי, בקרב חברות שלקחו מימון זה, היה כ-10% מסך האשראי של העסק, כיום ההיקף גדל משמעותית ועומד, בממוצע, על כ-20% מסך האשראי".