"גופים מוסדיים משנים פוזיציות ומעבירים כספים לחו"ל"

יאיר דרורי מתכלית: "המצב פה לא טוב" ■ ערן יעקובי, דש ברוקראז': "פעם הזרים היו קולטים את הסחורה שנזרקת, אבל היום הם לא כאן"

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת אולם מהר מאוד עברו המדדים המובילים לירידות, שהלכו והתחזקו ככל שהתקדם יום המסחר. שורה ארוכה של מניות מובילות רשמו ירידות חדות, והמשיכו לבלוט בחולשתן מניות הבנקים. מניות הגז-נפט בלטו בירידות חדות היום. (לסיפור המלא)

יאיר דרורי, אנליסט ראשי בתכלית מקבוצת בנק דיסקונט, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "גם אנחנו לא מוצאים ממש סיבות למה שקורה כיום בשוק. ההנחה שלנו שמדובר בגוף אחד או יותר שמשנים פוזיציה ומעבירים כספים לחו"ל, כנראה משקיעים מוסדיים מקומיים. צריך להגיע טריגר מסויים שיכניס משקיע זר. אם יש איזשהו פלוס במצב זה שהמחירים זולים. יש חששות בכל העולם ממחירי הנפט ואיראן ועוד דברים שליליים וזה מעיק על השוק".

דרורי מוסיף כי "מצב המאקרו-כלכלה גם טוב והריבית נמוכה אבל הרגולציה פה מאוד קשה ופוגעת בענפים רבים כמו התקשורת ואחרים. יש גם כנראה מחנק אשראי מסוים ויש את המחאה כך שהמצב לא טוב. המצב נזיל ויכול להשתנות מהר אבל כרגע המגמה היא של העברת כספים לחו"ל".

ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז', אומר כי "בהיבט של מסחר נמשכת המגמה של הסטת כספים לחו"ל של המוסדיים הגדולים וכרגע אין מי שיעמוד ממול ויקלוט את הסחורה, פעם אלה היו הזרים אבל היום הזרים לא כל כך במסחר. פעם יכולנו להביא זרים אבל היום הם פשוט לא פה".

"פרמיית הסיכון של ישראל (CDS) ממשיכה לעלות לעומת ירידה מסוימת בשווקים אחרים. גם חולשת השקל משפיעה. דבר נוסף זה הרגולציה והתקנות שמשפיעים גם על תעודות הסל ושוק הגמל. כמובן שלא צריך לשכוח את המלצות ועדת הריכוזיות שהתפרסמו בשבוע שעבר ואת העלאת המס על רווחי הון, זה לא עושה חשק לאף אחד לבוא ולהגדיל השקעות".

- מתי זה ישתנה?

"אין לי תשובה לזה. יכול להיות שפתאום הזרים ישנו את הסנטימנט והם ירגישו ו"יגלו" שהכל כבר מתומחר והם ימצאו מניות גדולות כמו כיל, בזק, בנקים ואחרים שנסחרים במכפילים מאוד נמוכים, אז הם ייכנסו בקניות משמעותיות. אבל כמובן שאי אפשר לדעת אם ומתי זה יקרה".