ינואר הגרוע ביותר בשוק הגמל: 2.55 מיליארד ש' פדיונות

נמשכת יציאת הכספים המאסיבית מקופות הגמל של דש: ינואר היה החודש הגרוע בתולדות קופות הגמל של החברה, עם אובדן של 177 מ' ש' ■ היכנסו וצפו בטבלה - בכמה התכווצה התעשייה השנה ואיזו תשואה השיגו הקופות שלכם?

הסיפור של ינואר הוא יציאת הנכסים המאסיבית של דש. בקצב גדל והולך מאבדות קופות הגמל של דש לקוחות ונכסים, ולא עוזרת למנכ"ל הצעיר והטרי ידין ענתבי העובדה שגייס לצדו מנהל גמל מנוסה כמו דן פנחסי.

המצב הולך ומידרדר, ואם במחצית השנייה של 2011 איבדה דש למתחרים כ-60 מיליון שקל בחודש בממוצע, בדצמבר חלה החמרה וההעברות קפצו ל-119 מיליון שקל. בינואר נרשם החודש הגרוע ביותר בתולדותיה של דש, כאשר 144 מיליון שקל עזבו אותה לטובת מתחריה, ואם נוסיף מאזן שלילי במשיכות מול הפקדות, החברה איבדה למעשה 177 מיליון שקל - כמו כלל ביטוח הגדולה ממנה בחצי, ו-30 מיליון בלבד פחות מפסגות, הכפולה בגודלה. נדרשת פעולה מהירה לעצירת המגמה, והשאלה היא מי, אם בכלל, יוכל לעשות את זה, כאשר נראה שבדש גמל הרימו ידיים.

במבט על השוק כולו, נראה שבינואר החזירו לעצמן קופות הגמל את מרבית הפסדי 2011, והיקף הנכסים בשוק הגיע ל-299 מיליארד שקל. ברם במקביל נמשכה מגמת העלייה במשיכות, כאשר היקפן הגיע בחודש החולף ל-2.55 מיליארד שקל (0.85% מהנכסים), סכום הנמוך במעט מהמשיכות של דצמבר האחרון - 2.72 מיליארד שקל - שהיה חודש שיא במשיכות. למעשה, ינואר 2012 היה חודש ינואר הגרוע ביותר בענף מאז ומעולם.

גורמים בשוק מעריכים כי הסיבה לכך היא טכנית וקשורה להשלכות של הוראת השעה (תיקון 5), המאפשרת משיכה הונית חד-פעמית לגילאי 60 ומעלה העומדים בתנאים מסוימים, כאשר בקשות משיכה שהועברו ביומיים האחרונים של דצמבר 2011 הועברו למשיכה בפועל בינואר. כתוצאה מכך, שיעור הצמיחה (השינוי בהיקף הנכסים, בנטרול תשואה) ב-12 החודשים האחרונים הגיע למינוס 1.31%. מכאן, שהשוק ממשיך לקטון, אף ללא גל הלם של משיכות כתוצאה מאירוע אקסוגני.

פרט ל-5 גופים - הצבירה שלילית

בזירת הגיוסים, ממשיך אלטשולר שחם, בית ההשקעות בניהולו של גילעד אלטשולר, לגייס לקוחות, בעיקר על בסיס העברות מקופות מתחרות. בינואר עמדה הצבירה של אלטשולר שחם על 258 מיליון שקל, מתוכם העברות בסך 271 מיליון שקל. במקום השני נמצא ילין לפידות, עם העברות של 151 מיליון שקל וצבירה של 178 מיליון שקל. ילין לפידות מנהל כבר 6.7 מיליארד שקל ורחוק רק 121 מיליון שקל מהלמן אלדובי. אקסטרפולציה פשוטה תראה שבחודש הבא עשוי ילין לעבור את הלמן ולהיות הגוף העשירי בגודלו.

במקום השלישי ניצבת אקסלנס עם העברות של 67 מיליון שקל, לאחר החודש הטוב ביותר של החברה מאז אוקטובר 2007. הצבירה הכוללת של אקסלנס, כלומר הפקדות והעברות פחות משיכות, הגיעה ל-30 מיליון שקל.

במקום הרביעי אנליסט עם צבירה של 5 מיליון שקל, ואחריו אינפיניטי עם צבירה של מיליון בודד. לשאר הגופים צבירה שלילית, כשחוץ מדש בולטים בפדיונות: פסגות (207 מיליון שקל), כלל ביטוח (174 מיליון שקל), הראל (103 מיליון שקל), הלמן אלדובי (54 מיליון שקל), מגדל (52 מיליון שקל) ומנורה מבטחים (38 מיליון שקל).

שוק הגמל ינואר 2012
 שוק הגמל ינואר 2012