ביניש בנאום פרישתה: "יש לשמור על עצמאות בית המשפט"

(עדכון) - טקס פרישתה של נשיאת העליון דורית ביניש נפתח בהקראת פסק הדין הפומבי האחרון שלה ■ היועמ"ש וינשטיין: "ביניש היא דוגמה ליושרה ולמקצועיות"

יום חג במערכת המשפט: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, פורשת הבוקר (ג') מכהונתה השיפוטית בתום 16 שנים על כס השיפוט בבית המשפט העליון, מתוכן כ-5.5 שנים בתפקיד הנשיאה.

טקס הפרישה של ביניש, במעמד בכירי מערכת המשפט וכלל שופטי העליון, החל בשעה 10:00 בבוקר באולם המרכזי בעליון. הטקס נפתח בהקראת פסק הדין הפומבי האחרון של ביניש בעתירות שהוגשו לבג"ץ בשנים 2004-2005 בדרישה לבטל תיקון לחוק הבטחת הכנסה, השולל קצבת הבטחת הכנסה ממי שבבעלותו או בשימושו רכב פרטי (בג"ץ 10662/04).

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אמר כי פועלה של ביניש על כס השיפוט הוא "דוגמה ומופת ליושרה ולמקצועיות ללא פשרות, מקור לעוצמה מוסרית ולגאווה. ביניש מותירה אחריה בית משפט עליון חסון, עצמאי ומוערך. בפועלה קנתה לה מקום של כבוד בשרשרת הדורות של בית המשפט העליון. ביניש עמדה בפסיקתה על כתפי ענקים, וכך גם ימשיכו אחריה".

ביניש השיבה ליועץ ואמרה: "אני ווינשטיין הכרנו כששימש סנגור מתחיל, והיום הוא מייצג את התביעה ומשרד המשפטים, וזה גורם נחת".

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר: "אני נמצא במשרד המשפטים 3 שנים. בזמן זה מונו 7 שופטים לעליון ונשיא שמחליף אותך, הכול פה-אחד. ההבנה והיכולת להגיע לדברים שאין בהם ויכוח אלא מקדמים את מערכת המשפט זו התכונה החשובה ביותר של ביניש שאני רוצה להצביע עליה. הדיונים שלנו היו מרתקים, לגופו של עניין, הכול בחדר הסגור, בלי רעמים וברקים. זו היתה הדרך הנכונה".

נאמן הודה גם לבעלה של ביניש, יחזקאל, שסייע לרעייתו לקיים את תפקידה החשוב.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר כי ביניש "הופקדה על הספינה ועשתה זאת בהצלחה. התמודדת באומץ רב מול גורמים חזקים החותרים תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית".

המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, אמר כי "זו הפעם האחרונה שאני מנצל את עיקרון הסניוריטי כדי לומר כמה מילים לנשיאה היוצאת ביניש ולנשיא הנכנס אשר גרוניס. כשזכיתי להכיר את ביניש גיליתי עמידה איתנה על עקרונות, חוסר נכונות להשלים עם עוולות, סבלנות וסובלנות. מעולם היא לא נתנה להחלטות הענייניות להעיב על יחסי החברות, מעולם לא ניסתה לכפות את דעתה, אף שתמיד השמיעה אותה".

ביניש: "לשמור על עצמאות בית המשפט"

ביניש עצמה אמרה בטקס כי יש סכנה שבסוף תתחיל להאמין כשהיא שומעת כל-כך הרבה שבחים. לגרוניס אמרה כי היא מעבירה לו הן את השרביט והן את עול הניהול. "כדרכן של פרידות, הטקס היום אינו קל לי. אני נפרדת מבית המשפט העליון, שהיה ביתי למעלה מ-15 שנים. 40 שנה בשירות הציבורי עברו עליי כהרף-עין. לא פרקליטות המדינה ולא בית המשפו נתפסו בתודעתי כמקום עבודה. היתה זו דרך חיים".

על תקופתה בפרקליטות אמרה: "הדבר החשוב ביותר בעיניי היה החירות שניתנה לי לייצג נאמנה את המדינה בשם ממשלותיה השונות, ללא הבחנה פוליטית ביניהן. הקו שהנחה אותי ואת חבריי לעבודה היה שהמדיניות אינה מוכתבת על-ידי הפרקליטות, שכן היא עניין לממשלה הנבחרת. אבל תמיד יש קווים אדומים שאותם אסור לנו, כנציגי המדינה, לחצות. עמדתי האישית היתה שאין לוותר על העקרונות שבשמם פועלים, ובמקרים מעטים ונדירים אף במחיר הימנעות מייצוג עמדת המדינה בבית המשפט".

על דרכה השיפוטית אמרה: "צעדתי בשבילים שכבשו קודמיי, מתוך יראה וכבוד. לימים המשכתי את הצעידה בדרכי שלי. בית המשפט לעולם אינו עוצר מלכת. כשופטת וכנשיאה האמנתי שהחשוב ביותר הוא לשמור על עצמאות בית המשפט, על אי-תלותו ועל יכולתו ליישם את הערכים המהותיים של הדמוקרטיה. בית המשפט חייב לעמוד על משמר שלטון החוק, על שמירת החוק וכיבודו במוסדות השלטון למען הבטחת דמותה הערכית, הדמוקרטית והמוסרית של המדינה. על הרשות המבצעת החובה לבצע וליישם את פסקי הדין".

בהתייחס להמשך דרכו של העליון תחת מנהיגותו של גרוניס, אמרה ביניש: "עלינו לעשות כל מאמץ לתיקון החברה, שהפערים הכלכליים בה הלכו והתרחבו ועלולים לכרסם בעיקרון השוויון, עד כדי פגיעה בשלמותנו כחברה. החברה שלנו נשענת במידה רבה על הרצון הטוב והמחויבות שקיבלו על עצמם גופים חברתיים, חלילה לבית המשפט לסגור בפניהם את דלתותיו. אני פורשת היום מבית משפט מצוין ומקצועי, בית משפט פלורליסטי שטובי השופטים בישראל מכהנים בו".

ליורשה גרוניס אמרה: "עבדנו משך שנים בשיתוף-פעולה מלא, ביחסי עבודה מצוינים ובחברות טובה. אין זה סוד שבתחומים מרכזיים, גישותינו למשפט שונות. הדבר אף פעם לא העיב על יחסינו. לאשר גרוניס ולי חיבה משותפת למשפט המינהלי, וכשעמדו על הפרק שאלות קשות ומורכבות, נהגנו להיוועץ ולהחליף דעות. אשר הוא שופט בכל רמ"ח אבריו, מקפיד על קלה כחמורה ונשמר מפני השפעות חיצוניות".

בשעה 16:00 ישובו ויתכנסו כל בכירי מערכת המשפט, הפעם במשכן נשיאי ישראל, לטקס השבעתו של השופט גרוניס לכהונת הנשיא. טקס זה יתקיים במעמד נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו, שגם צפויים לשאת דברים, לצד נאום כניסה לתפקיד של גרוניס עצמו.

הטקס האחרון להשבעת נשיא בית המשפט העליון התקיים בשנת 2006, ובו הושבעה ביניש עצמה לתפקיד, ביום פרישתו של הנשיא אהרן ברק מכהונתו השיפוטית. ואולם השבעתה של ביניש לא נערכה בבית הנשיא אלא במשכן הכנסת, מאחר שנשיא המדינה דאז, משה קצב, שהיה נתון אז בחקירה פלילית, הכריז על נבצרות זמנית למשך יום אחד, וממלאת-מקומו בטקס ההשבעה היתה יושבת-ראש הכנסת דאז, דליה איציק.