בעלי פרי גליל: "אני רוצה לסגור מפעל - יש לכם בעיה?"

אושיק אפריים לגל"צ: "אם אני רוצה לסגור מפעל - זו זכותי או לא? מה זה פה, רוסיה של שנות ה-70 או ישראל של שנות ה-2000? לא לקחתי מהחברה הזו 10 אגורות הביתה"

אושיק אפריים, מבעלי מפעל פרי גליל בחצור הגלילית, הודף היום (ג') בראיון לגלי צה"ל את הביקורת כלפיו וטוען כי בעלי המפעל לא יקחו לכיסם ולו אגורה מכספי הסיוע שתעביר המדינה. המפעל חזר לפעול היום לבקשת יו"ר ועדת הכספים משה גפני, לאור ההתקדמות במתן סיוע למפעל על-ידי המדינה.

"על מה אתה תוקף אותי? אם אני רוצה לסגור מפעל - זו זכותי או לא? מה זה פה, רוסיה של שנות ה-70 או ישראל של שנות ה-2000? אני רוצה לסגור מפעל; מה, יש לך בעיה אתי?", תקף אפריים את המראיין ניב רסקין בגלי צה"ל. "באגרקסקו פיטרו 2,000 עובדים - מישהו סיקר את זה בכלל? פה כולם באים".

אפריים המשיך ואמר: "תגיד, אתה חושב שאת ה-18 מיליון שקל האלה אני לוקח הביתה? לא לקחתי מהחברה הזו 10 אגורות הביתה".

במשרדי התמ"ת והאוצר ביקרו השבוע בחריפות את ההחלטה של הנהלת פרי הגליל לסגור את קווי הייצור של המפעל בחצור הגלילית ביום שישי בפתאומיות, ולהעביר את המכונות למפעל אחר, באזור נהריה. בפרי הגליל טענו כי ההחלטה להעתיק את קווי הייצור ולהוציא את 300 העובדים לחופשה כפויה ללא תשלום התקבלה על רקע הפרת התחייבות מו העבר מצד המדינה, להעביר למפעל סיוע של 18 מיליון שקל.

גורם ממשלתי הטיח בבעלי המפעל כי ממילא הם לא היו זכאים לסיוע כספי, שכן המפעל אינו זכאי למענק מדינה בתוקף החוק לעידוד השקעות הון. זאת, משום שאינו מייצא את תוצריו. נוסף על כך, גם שכנפתח מסלול למתן מענקים למפעלים שאינם מייצאים, לא ניתן היה לכלול בתוכו את פרי הגליל, שכן ההשקעות האחרונות שעשו בעליו בחצור הגלילית נעשו ב-2008, ולא ניתן היה להעביר למפעל מענקים באופן רטרואקטיבי.

"זו פעולת סחטנות, אין לי מילה אחרת", אמר שלשום מקור ממשלתי בכיר ל"גלובס", בהתייחס למהלכיהם של בעלי פרי הגליל. "הם לקחו את עובדי המפעל כבני ערובה. הם לא הפסידו כסף, פשוט החליטו להעביר את הפעילות שלהם לאזור נהריה, כי הבטיחו להם תעריפי מים זולים יותר, והבטיחו להם ארנונה נמוכה יותר. שם, הם גם יעסיקו עובדים בשכר נמוך יותר. הכול שיקול של רווחיות".

הבעלים של מפעל פרי הגליל הם זכי שלום, הבעלים של רשת המרכולים "חצי חינם" וקרוב משפחתו, אושיק אפריים. השניים גיסים, ששדרגו את הקשר המשפחתי לעסקים משותפים. עוד מחזיקה בבעלות על המפעל לייצור ירקות משומרים, משפחת קופרלי, שהיא גם שותפה של שלום בבעלות ברשת חצי חינם.