מעוז: אסור להפחית את מס הדלק - זה לא מס על עניים; אז שלושה היי-טקיסטים ייסעו יחד לעבודה, אז מה? מי שהרכב מייעל אותו יעמוד גם ב-20 ש' לליטר

שלמה מעוז בשיחה עם "גלובס": "להוריד את מחירי הסולר והנפט לשכבות החלשות" ■ "אם דורון כהן מהאוצר יוותר על רכב הליסינג שלו, היעילות שלו תרד"

מחיר הבנזין בדרך לשיא של כ-8 שקלים לליטר, הציבור זועם ובמשרד האוצר מדגישים כי אין בכוונתם להפחית מסים. רק הבוקר אמר דורון כהן, מ"מ מנכ"ל האוצר, כי הציבור צריך לנסוע יותר בתחבורה ציבורית, מה שעורר תגובות נזעמות.

אולם, הכלכלן שלמה מעוז מתייצב לצד כהן וטוען כי המדינה לא יכולה להרשות לעצמה להפחית את מס הדלק."אם מחירי הדלק עלו בעולם, אז גם בישראל הם צריכים לעלות", אמר מעוז בשיחה עם "גלובס". "שיעור המס בישראל לא גבוה יותר מחלק ממדינות אירופה והממשלה לא יכולה להרשות לעצמה להפחית מסים".

- אבל השכר הממוצע באותן מדינות באירופה גבוה יותר.

"זה נכון, אבל לעומת זאת מחיר העגבניות בישראל יותר זול. אז מחיר הדלק בישראל אולי דומה למחיר בגרמניה וצרפת, אבל הביטחון האישי פה יותר גבוה מאשר באירופה. באירופה מבטלים שי לחג ומקצצים בפנסיות ובהטבות".

- לאוצר יש עודף מס ככל שמחיר הדלק עולה, עודף שלא נלקח מלכתחילה בחישובי התקציב. למה לא להחזיר אותו לציבור?

"כי תקציב הביטחון עלה. הפופוליזם להגדיל את מסגרת התקציב מאוד מאוד מסוכן. מס על דלק זה לא מס על עניים. האוצר צודק, לא צריך להפחית את המס. עוד יורידו לנו את דירוג האשראי אם נפרוץ את מסגרת התקציב. לא צריך להתלהם ולהיות פופוליסטים".

- האם לדעתך פקידי האוצר צריכים לוותר על הליסינג כאות הזדהות עם הציבור?

"אם היית רואה איך דורון כהן עובד יום ולילה, כמות השעות שהוא מקדיש... אם הוא ייסע בתחבורה ציבורית, היעילות שלו תרד. פקידים שעובדים קשה מאוד, אני מעדיף שיהיה להם רכב צמוד. אני לא חושב שהם צריכים לוותר על הליסינג. בכירי האוצר עובדים קשה מאוד ובשכר נמוך מאוד... מה אתם רוצים מהם? מי מוכן ללכת היום להיות עובד מדינה?"

- כשהם פורשים הם מתברגים במשרות נוצצות במגזר הפרטי ומשתכרים מיליוני שקלים בשנה.

"זה נכון, אבל לא כולם מתברגים".

"ששלושה היי-טקיסטים יסעו ביחד לעבודה"

מעוז מדגיש כי ישראל חייבת לשמור על משמעת תקציבית ולא להפחית מסים בעת הזו, עקב המשבר באירופה וההאטה בכלכלה העולמית. לטענתו, מי שצריך להחזיק רכב כי זה מייעל את עבודתו יוכל לעמוד גם במחירים גבוהים הרבה יותר, ומי שלא - שימצא אלטרנטיבות.

"אם הרכב מייעל אותך, תוכל לעמוד גם ב-20 שקל לליטר", אומר מעוז.

- אבל הציבור זועם.

"לי יש 3 מכוניות וגם אני זועם; אז מה?"

- ומה האלטרנטיבה? הרי התחבורה הציבורית בישראל ברמה ירודה מאוד.

"אנשים מתחילים לנסוע ביחד, שכנים עושים 'פולים'. שזוגות ייסעו ביחד לעבודה, שבתוך הערים ייסעו בתחבורה ציבורית ובמוניות".

- אבל הכל מתייקר, גם התח"צ והמוניות.

"אני לא אומר שלא, אבל כל אחד שיתייעל. מי שלא יכול לנסוע ברכב, שיעבור לחלופה זולה יותר. הרי מה עושה ההיי-טקיסט? נוסע בבוקר לעבודה וחוזר בערב. אז ששלושה היי-טקיסטים ייסעו ביחד. מה קרה? לא יקרה כלום".

עוד אומר מעוז ש"יש מקום להפחית את מחירי הסולר למשאיות ואוטובוסים ומחירי הנפט והגז שמשפיעים בעיקר על השכבות החלשות".