אכזבה קשה בקרב המשקיעים במיזם חברת החשמל

ועדת המכרזים נמנעה מלגעת בסוגיות הבוערות והחזירה את הכדור למשרד התקשורת, בטענה לחוסר סמכות לשנות מדיניות רגולציה ■ הערכות בשוק: המכרז יידחה בכמה חודשים

אכזבה קשה בקרב המשקיעים המתמודדים במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל בעקבות המענה שקיבלו מוועדת המכרזים. המענה נמסר בסוף השבוע שעבר ועל פי לוחות הזמנים, המשקיעים צריכים בתוך כשבועיים להיערך להגשת ההצעות המחייבות בצירוף מסגרת מימון מבנק מלווה.

לדעת המשקיעים, כפי שזה נראה כעת לא יהיה מנוס מדחייה של מספר חודשים במכרז היות והסגירה מול הבנקים לבדה, עוד בטרם דנים בבעיות חשובות יותר, תיקח כמה חודשים.

כפי שנחשף ב"גלובס", הבנקים אינם מתלהבים לממן את המיזם בתנאים הנוכחיים והם יצטרכו לעשות עבודה מקיפה כדי לוודא שהסיכויים גוברים על הסיכונים שבמיזם. ל"גלובס"
נודע, כי ועדת המכרזים השיבה על רוב הפניות של המשקיעים ושאלות ההבהרה, בתשובה שהנושא נמצא באחריות משרד התקשורת.

רוב הבעיות שהועלו קשורות לאחריות משרד התקשורת, ולכן למעשה הכדור חוזר למגרש של שר התקשורת משה כחלון שיצטרך כנראה לחזור לישראל ולפנות זמן מעיסוק בבעיות הרווחה של מדינת ישראל לטובת מבנה שוק התקשורת העתידי של מדינת ישראל.

עיקר הסוגיות שהמשקיעים העלו קשורות לסיטואציה הקשה שבו נמצא שוק התקשורת בארץ ולכך שאין מדיניות ברורה שתאפשר הכנת תוכנית עסקית למיזם, וזאת בהיעדר ודאות.

כפי שפורסם ב"גלובס", ועדת המכרזים ומשרד התקשורת לא השכילו לשלב נציגים מהמשרד בוועדת המכרזים וכך קורה שהמשרד אינו מודע כלל לכך שרוב הבעיות שעלו קשורות בו ובמדיניות שלו. ישנן הרבה הערות שהועלו על ידי המשקיעים, אבל מרכז הדיון מתמקד בשאלה האם יונהג בישראל פיקוח אכיף על מחירי התשתיות של בזק או לא.

במידה ויתברר שכן יונהג פיקוח שכזה, הסיכוי שהמיזם יתרומם הופך להיות מורכב. חלק מהמשקיעים אומרים שאין על מה לדבר במקרה כזה וחלק אומרים שאם יונהג פיקוח על התשתיות של בזק והוט, המיזם החדש יוכל להישען על התשתיותשלהן במקומות שיהיו קשים לגישה לבתי הלקוחות.

לפי אותה דעה, יש חשיבות רבה במהלכים שיעשה כחלון והאם יתיר לסלקום ולפרטנר להיות שותפות במיזם באחוזים קטנים. במלים אחרות, נדרשת מחויבות מצד שתי החברות כדי שישתמשו בתשתיות החדשות שיוקמו, אחרת לא יהיו לו לקוחות. פרטנר וסלקום טוענות מצידן שאם לא יונהג פיקוח על מחירי התשתיות, אזי הן לא ייכנסו אליו והן גם מעריכות שבמקרה כזה המיזם גם לא יקום, משום שכאמור המיזם החדש זקוק לגישה לתשתיות בזק והוט כדי להשלים פריסה של סיבים אופטיים במקומות שהנגישות אליהם יקרה מדי.

ועדת המכרזים הסכימה לשנות סעיפים הקשורים להיקף הפריסה הדרוש במיזם, כמו כמות הבניינים, הסכימה לצמצם את העלויות של עובדי חברת החשמל במסגרת העבודות שהם יעשו, אבל בגדול - כפי שזה נראה עכשיו, התמונה שמתבררת מתגובת ועדת המכרזים היא מאד בעייתית וספק אם יהיו מתמודדים במכרז בתנאים הקיימים.

כחלון סירב להגיב ואמר שהנושא נמצא בבדיקה.