דראגי אגרסיבי יותר מברננקי

נגיד ה-ECB צפוי להפוך לנגיד המהיר, האמיץ, והמזרים ביותר בתולדות הכלכלה

אחת הטענות כלפי הבנק האירופאי המרכזי (ECB), הייתה שהוא מאפשר למשבר החוב האירופאי להתנפח. עיקר הטענות היו כלפי הנגיד הקודם, טרישה, על כך שהוא מתמהמה בטיפול במשבר. טרישה התמקד באינפלציה, והעדיף להעלות ריבית על פני התמקדות בצמיחה ובחובות הגדלים. טרישה פרש, ומסתבר שהנגיד החדש מריו דראגי, אגרסיבי לא רק מקודמו, אלא גם מהמקביל האמריקני, בן ברננקי. למה אנו טוענים את זה, מה המשמעות, ולמה זה מעניין? התשובות צפויות להשפיע על הכיס של כל אחד מאיתנו.

בשנת 2009, קיבל ברננקי את שער איש השנה של מגזין הטיים. בכל מקום היללו אותו על תגובתו המהירה למשבר הסאב-פריים, ועל כך שכפי הנראה הוא מנע משבר גדול יותר. בפרט, השוו את התגובה האמריקנית האגרסיבית לתגובה היפנית האנמית בשנות ה-90' שהביאה את הכלכלה היפנית לעשור אבוד של צמיחה כלכלית.

האגרסיביות של ברננקי המשיכה עם השקת תוכנית ההקלה הכמותית הראשונה ותוכנית ההקלה הכמותית השנייה. הפעולות המהירות של ברננקי מתבטאות במאזן הבנק המרכזי. ככל שהפד רוכש נכסים רבים יותר, אם זה במסגרת תוכניות החילוץ השונות במשבר של 2008, או בהקלות כמותיות, כך גדל מאזן הבנק המרכזי. למעשה, המנגנון הוא שכל הזרמת הון מגובה על ידי רכישת נכסים ולכן גדל המאזן, כך שגידול המאזן שווה להזרמת כסף לשווקים.

בתחילת שנת 2008, היה מאזן הבנק המרכזי כ-900 מיליארד דולר. כיום, מאזן הבנק המרכזי הינו 2.93 טריליון דולר. גידול של 225%. זהו גידול עצום, כאשר רובו התרחש בשיא המשבר במהלכו היה צורך להזרים נזילות לשווקים. אם נבחן את מהלכי הפד משנת 2010 עד היום, נראה שמאזנו עלה בכ-700 מיליארד דולר בלבד, שהם כ-33% גידול בפרק זמן של כשנתיים.

אז ברננקי נהנה מההילה המפוקפקת של הנגיד האגרסיבי, האמיץ והזריז ביותר בתולדות הכלכלה העולמית. אבל ייתכן ודווקא הנגיד האירופאי, דראגי, מנצח בנוק אאוט. בשנת 2008, היה מאזן הבנק האירופאי המרכזי 1.2 טריליון אירו. כיום מאזן ה-ECB הינו 2.6 טריליון. גידול של כ-120%. אז מדוע אנו טוענים כי ה-ECB אגרסיבי יותר, ולמה זה בכלל מעניין?

ב-21 בדצמבר הפתיע ה-ECB בתוכנית הלוואות בריבית נמוכה של 1%, תמורת בטחונות נמוכים. תוך יום אחד הזרים הבנק האירופאי המרכזי כחצי טריליוןאירו. כן, תוך יום. לפד לקח חצי שנה להזרים סכום דומה תמורת MBS ב-2008.

החל מ-2010 הגדיל ה- ECB את המאזן שלו בכ-53%. הרבה יותר מהפד שבפרק זמן זהה הגדיל פחות. אך זה לא מסתיים פה. היום, 29 בפברואר 2012, ה-ECB צפוי להזרים סכום בלתי ידוע תמורת בטחונות נמוכים ובריבית נמוכה לכל דורש. הערכות הכלכלנים הן שהביקוש יגיע שוב לכחצי טריליוןאירו. בכך יהפוך מריו דראגי לנגיד המהיר, האמיץ, והמזרים ביותר בתולדות הכלכלה.

אבל לא מדובר פה בתוכנית ריאליטי, ולא מדובר בתחרות למי יש את המאזן הגדול ביותר. אנחנו נמצאים בעיצומו של הניסוי הכלכלי הגדול ביותר. הרעיון של הנגידים הוא שנזילות וכסף יביאו לצמיחה. אך בפועל, השנתיים האחרונות, ועשור שלם ביפן, מעלים תהיות האם זה עובד.

ביצועי האפיקים השונים מאז 21 בדצמבר, עת הזרים ה- ECB חצי טריליוןדולר, מציגים תמונה ברורה לגבי תופעות הלוואי של הזרמת הון פראית שכזו:
• מחיר הזהב עלה ב-9.5%
• מדד ה-S&P500 עלה ב-9.7%
• מדד הדאקס עלה בכ-17%
• מחיר הנפט עלה בכ-12% (אולי בהקשר של איראן, אבל למיכל הדלק זה לא משנה)
• מחיר הסוכר עלה בכ-9%
• איגרות החוב הקונצרניות בדירוג השקעה בארה"ב עלו בכ-4%

הרשימה הזו חלקית, כמעט כל נכסי הסיכון בעולם רשמו עליות גבוהות תוך פרק זמן קצר של כרבעון. להבדיל מהשפעת הזרמות ההון על נכסי הסיכון, עד כה, התוכניות השונות לא הצליחו לתרום לצמיחה העולמית (אמנם ייתכן והן מנעו משבר עמוק יותר, אך אין דרך לכמת זאת). לעומת זאת, הן הצליחו להביא את מחירי הסחורות והנפט לשיאים, ואת מחיר איגרות החוב הממשלתיות לשפל שמעלה חששות אמיתיים לגבי הפנסיה של כולנו.

אז ייתכן והזרמת הון מוצלחת וגדולה היום (ד') על יד ה-ECB תצית גל עליות חדש לאיגרות החוב הממשלתיות, הקונצרניות ולשוק המניות, אך כנראה שיעברו עוד שנים בטרם נדע מה הייתה השפעת הניסוי הכלכלי הגדול ביותר.

חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.