ועדת הכלכלה: אטיאס לא הגיש תקנות למניעת ריכוזיות במקרקעין

היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה בדיון היום: "הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל חייבה את שר השיכון אטיאס להתקין תקנות למניעת ריכוזיות בבעלות במקרקעין, ולהביאן לאישור ועדת הכלכלה לא יאוחר מ-2 במאי 2010"

"הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שהפכה את המינהל לרשות המקרקעין חייבה את שר השיכון אריאל אטיאס להתקין תקנות למניעת ריכוזיות בבעלות במקרקעין, וקבעה כי התקנות יובאו לאישור ועדת הכלכלה לא יאוחר מ-2 במאי 2010", כך אמרה היום (ג') היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, עו"ד אתי בנדלר, בדיון שנערך בוועדה בנוגע למינהל מקרקעי ישראל.

בנדלר הוסיפה ואמרה כי עד היום לא התקבלו התקנות האמורות, וכי "אני הזכרתי שאם לא עומדים במועדים, או שתתקנו את החוק או שתביאו תקנות".

את השאלה רצתה בנדלר להפנות לנציג מינהל מקרקעי ישראל, אך מכיוון שהאחרון לא נכח במקום הפנתה אותה ליועץ שר השיכון לענייני המינהל, בנימין דרייפוס.

דרייפוס השיב ואמר:"השר הקים עוד ב-2010 ועדה בראשות יו"ר המינהל הקודם, ירון ביבי, שתייעץ לו בדבר תקנות בעניין מניעת ריכוזיות במקרקעין. בוועדה שותפים גם רשות ההגבלים העסקיים, בנק ישראל ונציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, והיא התכנסה מספר פעמים וביקשה חוות דעת מאנשי אקדמיה.

ברגע שהוחלף מנהל המינהל, מונה במקומו המנהל הנוכחי בנצי ליברמן וגם הוא קיים מספר לא מבוטל של ישיבות. לנוכח החוק אנחנו מאיצים בהם למלא את משימתם. עד היום השר טרם קיבל המלצות לגבי התקנות הראויות". דרייפוס הוסיף כי ההמלצות יוגשו לשר ב-3 החודשים הקרובים והתקנות יוגשו לוועדה עוד השנה. לכן מעדיף המשרד שלא לתקן את החוק ולהביא לאישור את התקנות.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסרה ההתייחסות הבאה: "המינהל מבצע עבודת מחקר מקיפה בנושא, בשיתוף עם מומחים מתחום הכלכלה. העבודה תוצג בישיבת הוועדה בעוד כחודש ועל בסיס עבודה זו יוגשו המלצות המינהל לתקנות במסגרת החוק".

הסיבה המקורית לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הייתה בקשה לדיון מחדש בהצעה של חבר הכנסת דב חנין לתקן את חוק מינהל מקרקעי ישראל בדבר פרסום החלטות המינהל. מדובר בהצעה המבקשת להחיל על רשות המקרקעין חובה לפרסם את כל החלטות המועצה או ההנהלה, למעט מידע שאין חובה לפרסם (למשל מידע שבגילויו יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בביטחון הציבור או בשלומו של אדם, או מידע הנוגע לניהולה הפנימי של רשות ציבורית שאין לו נגיעה או חשיבות לציבור).

לפי ההצעה והסיכום עם שר השיכון, החלטות המועצה או הוועדות של רשות המקרקעין יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של המינהל והחלטות הנהלת הרשות יפורסמו רק באתר האינטרנט של הרשות.

כיום חייב המינהל לפרסם רק את ההחלטות שיש בהן עניין לציבור, ובדיון להכנת ההצעה לקריאה ראשונה טען ח"כ חנין כי "מתוך 1,800 החלטות התפרסמו באתר האינטרנט של המינהל רק 51 וזה מצב לא תקין". עוד הוסיף ח"כ חנין כי "המינהל הביע הסכמה להצעת החוק, שנועדה לקידום ההתייעלות והשקיפות".