במגדל שוקי הון בוחנים צמצום הברוקראז' המוסדי

לא סביר כי מגדל שוקי הון יבחר לסגור לגמרי את הפעילות, כיוון שהוא נהנה מ-20% מפעילות הברוקראז' של קופות הגמל וקרנות הפנסיה של קבוצת מגדל

השתלטות הבנקים על תחום הברוקראז' המוסדי דוחקת את הברוקרים הפרטיים מהתחום. לאחר שמיטב צמצם למינימום את פעילותו בתחום, הבא בתור עשוי להיות מגדל שוקי הון. ל"גלובס" נודע כי בבית ההשקעות של קבוצת מגדל בוחנים את פעילות הברוקראז' ושוקלים לצמצם אותה או לבצע בה שינויים. לא סביר כי מגדל שוקי הון יבחר לסגור לגמרי את הפעילות, כיוון שהוא נהנה מ-20% מפעילות הברוקראז' של קופות הגמל וקרנות הפנסיה של קבוצת מגדל. ממגדל שוקי הון נמסר בתגובה כי הנושא לא נבחן.

כבר שנתיים שבתי ההשקעות סובלים משחיקה של פעילות הברוקראז', על רקע כניסת הבנקים לתחום. אם ב-2008 עמד חלקם של הבנקים במסחר במניות על 56% מהמסחר הכולל, היום הוא כבר עומד על 71%. באג"ח חולשים הבנקים על 80%, לעומת 61% לפני שש שנים, ובנגזרים כבר עלה שיעורם ל-86% מהשוק. כלומר לבתי ההשקעות והברוקרים הפרטיים נותר נתח קטן מאוד, שעליו הם מתחרים עם שאר חברי הבורסה שאינם בנקים (9 במספר).

אל התחרות מצד הבנקים יש כמובן להוסיף את הירידה הדרמטית במחזורי המסחר ואת היעדרותם של השחקנים הזרים מהשוק המקומי, שמעמיקים אף יותר את אי הנזילות בשוק. כל אלה הביאו בתי השקעות המוטים לפעילות ברוקראז' לרשום הפסדים משמעותיים מתחום שפעם היווה מקור הכנסות משמעותי. כך, למשל, הכנסות הברוקראז' של לידר שוקי הון בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 קטנו ב-27% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, וכלל פיננסים ספג ירידה של 21% בהכנסות. מגדל שוקי הון, שבניהול רונן טורם, עוסק כיום בניהול קרנות נאמנות, תיקי השקעות, חיתום וברוקראז'. תחום שבו אינו נחשב לאחד מהמובילים בשוק. רגע לפני שהיו אמורים לצאת לדרך חדשה, המנכ"לים המשותפים של דש-איפקס - עידו נויברגר וויקטור שמריך - יאריכו את כהונתם. ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון דש-איפקס, שבראשות אלי ברקת, אישר היום את הארכת כהונתם לשלושה חודשים נוספים, כלומר עד סוף חודש מאי.

פרישתם של השניים הכניסה לא מעט אי ודאות ניהולית לדש-איפקס. ברקת היה אחראי על מציאת הפתרון. האפשרויות היו הארכת כהונתם או מינויים לדירקטורים, במקביל למינוי מנכ"ל החברה הבת דש, ידין ענתבי, למנכ"ל דש-איפקס הציבורית ולחיזוק הדירקטוריון במינוי קובי לוינסון, מנכ"ל דש לשעבר, לדירקטור. ככל הידוע, לוינסון טרם השיב להצעה.