במקום גשר הראל ייכרו שתי מנהרות באורך 650 מטר

במקום גשר הראל ייכרו צמד מנהרות באורך של כ-650 מטר כל אחת שיעברו מתחת לרכס הראל ■ סמוך למחלף החדש יוקם חניון "חנה וסע" ותחנת אוטובוס לנוחיות הנהגים המגיעים לירושלים

החברה הלאומית לדרכים פרסמה היום (ג') את המכרז לכריית מנהרות הראל במדרונות הקסטל בכביש מספר 1 במסגרת הפרויקט לשדרוג כביש ירושלים - תל אביב.

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ציין כי גשר הראל הישן שנבנה לפני עשרות שנים, יבוטל. במקומו יכרו צמד מנהרות באורך של כ-650 מטר כל אחת שיעברו מתחת לרכס הראל. המנהרות בנות שלושה נתיבים כל אחת ובעלות שוליים רחבים.

המנהרות יקצרו את זמן הנסיעה לירושלים ויצמצמו את צריכת הדלק וזיהום האויר של כלי רכב. סמוך למחלף החדש יוקם חניון "חנה וסע" ותחנת אוטובוס לנוחיות הנהגים המגיעים לירושלים.

המנהרות ייכרו מתחת למחלף הראל וחומר החציבה והעפר הרב שיוצא מהן ימוחזר וישמש למילוי ואדי ארזה הנמצא מזרחית למנהרות ומהווה חלק מפרויקט שדרוג הכביש שעלותו הכוללת נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים.

המכרז יבוצע בשיטת "תכנון ביצוע" (design build) שבו הקבלן מתכנן ומבצע את הפרויקט בהתאם להנחיות החברה הלאומית לדרכים. שיטה זו מאפשרת צרוף של חברות ישראליות עם חברות קבלניות מחו"ל שצברו ידע וניסיון בכריית מנהרות בשיטת שנבחרה למנהרות הראל.

בשבוע שעבר פורסם מכרז נוסף לשדרוג כביש מספר 1 הכולל את שדרוג קטע הכביש בין שער הגיא ועד למחלף שורש באורך של שישה קילומטרים. העבודות כוללות את הרמת הכביש מאזור שער הגיא, במטרה לצמצם למינימום את החציבה, הרחבת הכביש לשלושה נתיבים לכל כיון והקמת גשר אקולוגי שיחבר בין שתי צידי הכביש ויאפשר מעבר בטוח לבעלי חיים שבסביבה.

במסגרת התוכנית יבוטל קטע הכביש המסוכן ב"סיבוב מוצא", ובמקומו יוקמו שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של 800 מטר, שיתנשאו מעל עמק מוצא. הגשרים החדשים יהפכו את הנסיעה לבטוחה ומהירה יותר.

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, יאיר שמיר ציין מדובר בפרויקט הדגל של החברה הן מעצם הסמליות שבהקמת כביש חדש לירושלים, אך גם בשל התרומה הרבה של הפרויקט למשק. "החברה הלאומית לדרכים גאה להצעיד את הדרך העולה לירושלים לקדמת המאה ה-21 בכביש מהיר יותר, בטיחותי ונוח יותר לרווחת כלל אזרחי ישראל ותושבי הבירה", הוסיף שמיר.