מהשבוע הבא: מצלמות המהירות יחלו להפיק קנסות אמת

בתי המשפט תוגברו ב-3 שופטי תעבורה לצורך הליך שיפוט מואץ לנהגים שיילכדו במהירויות "גבוהות במיוחד" או באור אדום ■ צפו ב"מחירון הקנסות"

בשבוע הבא תתחיל לפעול מבצעית מערכת מצלמות המהירות והרמזור האוטומטיות "א-3", לאחר שתסתיים "תקופת ההסתגלות" שבה נשלחו לנהגים שנלכדו דוחות אזהרה.

המערכת, שפועלת בשלב הראשון ב-8 מיקומים, צפויה להפיק כבר בהתחלה מאות דוחות בשבוע. במקביל נערכת מערכת בתי המשפט לתעבורה לקליטת מספר רב של נהגים, שיירצו לערער או שזומנו למשפט לאחר שצולמו במהירויות החורגות ממהירות "ברירת קנס", או בעת חציית כביש באור אדום.

לקראת הפעלת המערכת תוגברו בתי המשפט לתעבורה ב-3 תקני שופטים חדשים. במקביל נערכת הפרקליטות להחמיר בדרישות לעונש על עבירות של מהירות מופרזת ושל חציית צומת ברמזור אדום.

הדרישה להחמרת הענישה גובשה לפני מספר חודשים במסגרת עבודת מטה משותפת של אגף התנועה ופרקליטות המדינה, והיא מתייחסת למקרים המכונים "תיקי תילתן", או "תיקים אדומים", שבהם טוענת המשטרה כי "העברות מסכנות את הציבור גם ללא קשר להתקיימותה של תוצאה מזיקה" באותו מקרה.

על-פי ההנחיות החדשות, במקרה של צילום לכידה במהירות "גבוהה במיוחד" שלא הוגדרה ספציפית, מונחים הפרקליטים לדרוש תקופות פסילה ארוכות במיוחד ואף מאסר על-תנאי. במקרה של חציית צומת באור אדום, ההנחיה לפרקליטות היא לדרוש פסילה של 3 חודשים עד 6 חודשים לכל הפחות.

על-פי הערכות, הפעלת המערכת האוטומטית החדשה בשבוע הבא תביא לעלייה חדה מאד במספר המקרים של "תיקים אדומים".

מחירון הקנסות
 מחירון הקנסות

בתגובה לפניית "גלובס" מסרה דוברת מערכת בתי המשפט: "מערכת הא-3 הינה חלק מרפורמת אכיפה כוללת של פרקליטות המדינה ואת"ן. בתי המשפט תורמים את חלקם ברפורמה זו בתיאום עם אותם גורמים. על מנת לעמוד בעומס הצפוי, נערכו שינויי נוהל בדרך קליטת חלק מהתיקים, אשר יש בהם כדי ליעל הליכים ולקצר משך הטיפול בתיקים.

"כחלק מההיערכות הוגדל בשנה האחרונה תקן שופטי התעבורה באופן שנוספו 3 תקני שופטים, אשר אוישו לפני מספר חודשים. אין הערכה מסוימת בנושא הערעורים, אך קיימת הערכה כללית, לפיה העומס יגבר על מערכת בתי המשפט בשל שינוי סדר העדיפויות באכיפה והתמקדות המשטרה בעבירות החומרה.

"לעניין 'התיקים האדומים' הרי שנכתבו נהלים חדשים, כל בתי המשפט לתעבורה בארץ ערוכים לטפל בתיקים אלה, והשופטים כמו גם המזכירויות תודרכו והונחו ליתן עדיפות לתיקים האמורים".

דובר משטרת התנועה סירב למסור כמה דוחות "אזהרה" הופקו ב-3 השבועות שבהם המערכת נוסתה "על רטוב".

להלן פריסת המצלמות החדשות בשלב זה:

מפה מצלמות צפון
 מפה מצלמות צפון

מפה מצלמות מרכז
 מפה מצלמות מרכז

מפה מצלמות דרום
 מפה מצלמות דרום