"חלק מהקרקעות שיפונו מבסיסי צה"ל ישווקו תוך שנה וחצי"

מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן: "בפינוי בסיסי צה"ל יש פוטנציאל ל-100 אלף דירות - הבסיסים יושבים במרקמים עירוניים משמעותיים שעל-פיהם נקבעים מחירי הדירות בישראל"

‏"אנחנו יודעים שהצבא איננו הבעיה, הוא מוכן להתפנות מחר בבוקר. למרות שקיבלנו דיווחים ממינהל מקרקעי ישראל וממשרד הביטחון על התקדמות מסויימת בנושא, נראה שדווקא דרג הממשלה והשרים לא הפנימו את הביקורת ונמנעים מעשיית המעשה המתבקש". כך אמר היום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר-און, בדיון המעקב השני בנושא דו"ח מבקר המדינה בעניין פינוי קרקעות המוחזקות בידי צה"ל.

זהו הדיון השני לאחר הדיון הראשון שקיימה בנושא הוועדה לביקורת המדינה באוגוסט האחרון בעקבות דו"ח המבקר, שפורסם בשנה שעברה ושמתח ביקורת על צה"ל, על כך שאינו מהר להחזיר למדינה את שטחי הבסיסים שנמצאים במרכזים העירוניים וששטחם מגיע ליותר מ-50 אלף דונם. שטחים אלה כוללים ביות היתר מחנות כמו שדה דב, תל השומר, צריפין, קסטינה, גלילות, השלישות ברמת גן ומחנה 80. בדו"ח זה גם עלה שצה"ל ממשיך להחזיק בבסיסים שננטשו ושנושאים מפגעים, בשטח של כ-38 אלף דונם.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי לפי הסכם שצפוי להיחתם בימים הקרובים בין המינהל, האוצר ומשרד הביטחון, נושא התכנון של הקרקעות שיפונו מבסיסי צה"ל יהיה בידי משרד הביטחון, מה שכורך לראשונה את התמורות שיעברו למשרד הביטחון באבני הדרך התכנוניות.

מדובר בתמריץ שאמור לקדם משמעותית את פינוי הקרקעות הנחשקות במרכז הארץ. בדיון היום הדהד סיכום זה ובר-און עדכן: "המינהל ומשרד הביטחון מדווחים על המשך פינוי של בסיסים, חלקם בעלי משמעות, הגם שטרם פונו, אך נאמר לנו על ידי המינהל שנחתמו חוזים לגבי פינוי חמישה בסיסים: תל השומר, סירקין בפתח תקווה, צריפין, השלישות ברמת גן והורודצקי. החוזים בעניינם אמורים להיחתם בימים הקרובים ואנחנו מביעים תקוותנו שלבד מחתימת החוזים יהיו מועדי הפינוי כאלה שיוכלו לבוא לידי ביטוי ולהיות מורגשים במציאות מצוקת הנדל"ן הקיימת היום. על פינוי של בסיסים ומחנות, עליהם התבשרנו לאחרונה, יש לברך אבל להעיר שנדמה שזהו קצב איטי מדי".

בר-און תקף את התנהלות הממשלה בדבר פינוי הבסיסים: "אשר להתנהלות הממשלה, לרבות ועדת השרים והשרים עצמם, דומה שההתנהגות הרשלנית והמזלזלת כלפי דו"ח הביקורת וכלפי הערות הכנסת באמצעות הוועדה, אגב דיוני המעקב אחרי הדו"ח, מגיעה לכדי התנהלות קלוקלת.

‏"הערנו כבר בפעם הקודמת שחמור בעינינו שמזכירות הממשלה והמטה לביטחון לאומי לא טרחו להתייצב לדיון. חרף העובדה שהוזמנו, הם לא התייצבו לדיון. הוועדה מודעת לכך שהתנהלות זו של ועדת השרים והשרים המעורבים, ושל ראש הממשלה, בין שמודע לעניין ובין שלא, מכוח אחריותו לביצוע או לפיקוח על הוראות דו"ח המבקר, מהווים פגיעה חמורה, שלא לומר זלזול חמור, בדו"חות הביקורת ובהחלטות הוועדה לביקורת המדינה".

הוועדה החליטה לקיים תוך חודשיים דיון מעקב נוסף בדו"ח הביקורת לעניין פינוי בסיסי צה"ל, אליו יוזמנו יו"ר ועדת השרים לענייני ביקורת המדינה והשרים המעורבים בוועדה הבינמשרדית לפינוי הבסיסים, כולל שר הבינוי והשיכון ושר הביטחון, וכן גורם מוסמך שיציג את תשובת ראש הממשלה בנוגע ליישום הוראות דו"ח המבקר.

"פוטנציאל ל-100 אלף דירות"

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, אמר בדיון: "למינהל יש אינטרס בפינוי בסיסי צה"ל ועלייתם לנגב, כיוון שהיום יושבים הבסיסים במרקמים עירוניים משמעותיים עם פוטנציאל של כ-100 אלף יחידות דיור פוטנציאליות במרחב שבין חדרה לגדרה, שעל פיו נקבעים מחירי הדירות בישראל.

"בחודשים האחרונים, מפאת מצוקת הדיור, הגענו להסכם היסטורי עם משרד הביטחון לגבי חמישה מחנות צה"ל: סירקין, צריפין, תל השמר, השלישות והורודצקי". לדברי ליברמן, חלק משטחי מחנות אלו ישווקו לציבור כבר בעוד כשנה וחצי. "אנחנו עומדים ערב חתימת הסכם שכולל את אבני הדרך ולוחות הזמנים לתכנון הקרקע והבאתה לתוכנית מתאר מאושרת ולשיווק, כולל פינוי. שטחיהם של כל חמשת הבסיסים ביחד מגיעים לכדי כ-50 אלף דירות. מחר יש לנו פגישה אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה לסיכום מלא של אותם הסכמים. גם את מחנה 80 אנחנו מתכוונים בימים אלה לתכנן".

עו"ד אייבי נאמן דיבר בדיון על ההכרח בפינוי שדה דב, המצוי בקרקע אטרקטיבית: "שוחחתי בזמנו עם מפקד חיל האוויר דאז האלוף דן חלוץ שהודה, כי החיל אינו זקוק כלל לשדה דב, אך טען כי 'לא השתגענו לתת את השטח הכי יקר בתל אביב - בגלל שלא אקבל כל תמורה'".

נאמן הוסיף עוד, שלמרות החלטת הממשלה לאחרונה על פינוי השדה, טרם נקבע לכך תאריך יעד. "חשוב לזכור שבשטח שדה דב ניתן לבנות 50-60 אלף יחידות דיור, והורדת מחירים בתל אביב תשפיע על כל שוק הנדל"ן", הוא הוסיף.

מהנדס העיר ת"א לשעבר, ישראל גודוביץ', על פינוי שדה דב: "אנחנו מדברים על כ-9 ק"מ, רצועת הקרקע הכי אטרקטיבית במדינת ישראל חוץ מחולות ראשון לציון, שעד היום לא שמעתי מה קורה בפינוי שטח זה".