"מקור ראשון" מתעלם מפניית מועצת העיתונות על ניגוד עניינים

כפי שנחשף ב"גלובס", עורך המשנה של "מקור ראשון", אורי אליצור, חתום על הסכם התקשרות לכתיבת נאומים לנתניהו ■ "מקור ראשון": נעביר למועצה תגובה בקרוב

העיתון "מקור ראשון" מתעלם מפניית מועצת העיתונות לקבלת תגובה להפרה לכאורה של תקנון האתיקה מצד עורך המשנה של העיתון, אורי אליצור. ההפרה לכאורה היא שאליצור חתום על הסכם התקשרות לכתיבת נאומים לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת החודש, אליצור, ששימש בעבר בתפקיד ראש לשכתו של ראש הממשלה נתניהו בקדנציה הקודמת, מפר לכאורה מספר סעיפים בתקנון האתיקה, לפיו "לא יעסוק עיתונאי בכל עיסוק, עבודה, שירות, יחסי ציבור, פרסומת ואיסוף מודעות המעוררים חשש או מראית-עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור".

יש לציין כי אליצור לא מכחיש את ההתקשרות ואף אמר ל"גלובס" בתגובה כי "מפעם לפעם מישהו מבקש ממני לסייע בכתיבת נאום. בין היתר, גם נתניהו". אליצור גילה כי הוא עושה כך "כבר שנים ומגיש חשבונית".

מספר שעות לאחר הפרסום ב"גלובס", חשף העיתונאי צ'יקו מנשה במהדורת החדשות של ערוץ 10 כי גם הפובליציסט של "ישראל היום", דרור אידר, נמצא בהתקשרות דומה עם לשכת ראש הממשלה.

בעקבות הפרסומים התלוננה תנועת "קול ישראלי" - עמותה לקידום חברה ציונית וסוציאל-דמוקרטית - בפני מועצת העיתונות על הפרה לכאורה של תקנון האתיקה מצד שני העיתונאים והעיתונים שבהם הם עובדים. בשל אופיים הדומה של שני המקרים הוחלט במועצת העיתונות לכרוך את שני המקרים ביחד.

ל"גלובס" נודע כי למרות שחלף כשבוע וחצי מאז זמן התגובה הרשמי - 10 ימים מיום התלונה - וחרף פניות חוזרות ונשנות מצד מועצת העיתונות, מערכת "מקור ראשון" לא העבירה את תגובתה לעניין.

יצוין כי במקרה של אידר, פנה משרד עו"ד ניר אוגולניק ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', המייצג את "ישראל היום", בבקשה לדחיית מועד התגובה. מועצת העיתונות הסכימה לדחות את מועד קבלת התגובה עד ל-16.3, אז יידונו שני המקרים במועצה.

"תלונה כזאת שנוגעת לניגוד עניינים היא לא תלונה נפוצה. בדרך-כלל כשאיש תקשורת נמצא בניגוד עניינים, פונים אלינו, ואנחנו נותנים את חוות-דעתנו. פה המקרה שונה, כי בית הדין לאתיקה של המועצה יצטרך לדון בזה ולקבל החלטה", אמר ל"גלובס" מזכ"ל מועצת העיתונות, אריק בכר, שהוסיף כי "ניתנה ל'מקור ראשון' ההזדמנות להגיב, ואנחנו מאוד מקווים שהם יגיבו".

בתגובת לפניית "גלובס" נמסר מ"מקור ראשון" כי "בימים הקרובים נעביר תגובה למועצת העיתונות".