ירושלים: החזיקו פיליפינית כשפחה בשירותים במשך 22 חודשים

בני-זוג מירושלים החזיקו עובדת מהפיליפינים במשך 22 חודשים בחדר שירותים, לא העניקו לה אף יום חופש, החזיקו בידיהם את דרכונה והגבילו את שימושה בטלפון

הרשעה ראשונה ב"החזקת אדם בתנאי עבדות לצורכי עבודה": בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע (ד') בני-זוג משכונת שועפט בעיר בהחזקתה של עובדת פיליפינית בתנאי עבדות במשך קרוב לשנתיים - כך מדווח היום (ד') אתר "News1".

מרי אן פאויג, ילידת 1987, הגיעה תחילה לירדן, ולאחר 4 חודשים בהם עבדה בביתה של ניבין גולאני, הועברה בנובמבר 2007 לביתם של אבראהים ובאסמה גולאני (הוריה של ניבין) בירושלים. היא הועסקה בעבודות משק-בית, עד שחמקה מן הבית בספטמבר 2009 ופנתה לעזרת עמותת "קו לעובד".

השופטים יעקב צבן, מרים מזרחי ורפאל כרמל סוקרים על פני עשרות עמודים את התנאים בהם הוחזקה ועבדה פאויג בביתם של גולאני. הם קובעים כי לא הופעלה נגדה אלימות, וכי בני-הזוג לא התייחסו אליה כאל קניינם, אך יסוד העבדות קיים בכך שהם שללו את חירותה.

בני-הזוג גולאני החזיקו ברשותם את דרכונה של פאויג; היא נאלצה להימלט מביתם כדי לפנות לעזרה; פאויג לא קיבלה אף לא יום חופשה אחד במשך 22 חודשי עבודתה; היא הועסקה למעלה מ-12 שעות ביממה; גם כאשר שהתה בחדרה, הייתה עלולה להיות מוזעקת מיידית בידי מעסיקיה; ואפשרויותיה להשתמש בטלפון בכלל ולמולדתה בפרט היו מוגבלות.

בני-הזוג גולאני לא איפשרו לפאויג לצאת לבדה מהבית. שכרה עמד על 600 דולר בלבד בחודש, וכך השיגו בני-הזוג שליטה עליה, משום שהיא לא יכלה להתקיים בלעדיהם. היא התגוררה בחדר ששטחו 7.5 מ"ר ואשר כלל ארון, שירותים, מקלחת ומיטה - למעשה חדר שירותים אליו הוכנסה מיטה, אומרים השופטים.

לאור כל אלה, ובפרט לנוכח העובדה שמדובר היה כאמור ב-22 חודשים, קבעו השופטים כי מדובר בתנאי עבדות.